Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Subaru heeft 20 miljoen auto's met 4x4 gemaakt

Geschreven door Frédéric Kevers op 12-07-2021

Subaru heeft de mijlpaal van 20 miljoen geproduceerde wagens met vierwielaandrijving gehaald. De allereerste van het merk was de Subaru Leone 4WD Estate Van van 1972.

Subaru begon met het bouwen van auto's in 1953, maar pas 19 jaar later zag de eerste Subaru met vierwielaandrijving het levenslicht: de Leone 4WD Estate Van. Daarbij kon je de vierwielaandrijving nog inschakelen via een hendel. De Leone 4WD luidde een nieuw hoofdstuk in voor het merk, dat sindsdien vierwielaandrijving tot zijn handelsmerk heeft gemaakt. Afgelopen juni passeerde de Japanse constructeur de kaap van 20 miljoen geproduceerde Subaru's met 4x4.

>>> Lees ook onze test van de Subaru Outback 2021

Pionier

Vandaag de dag is 98% van de wereldwijd verkochte Subarus uitgerust met vierwielaandrijving, met als enige uitzondering de BRZ, die zich tevreden moet stellen met achterwielaandrijving. Welke andere fabrikant kan hetzelfde zeggen, behalve sommige off-road specialisten? Zelfs Land Rover en Jeep rusten hun 'populaire' modellen tegenwoordig vaak uit met voorwielaandrijving.

Subaru Solterra 2022

Permanente evolutie

Het zou nog tot het einde van de jaren '80 duren voor Subaru de tweede generatie van zijn integrale transmissie zou lanceren, die nu permanent is en de naam Full-Time 4WD krijgt. Een technisch snufje dat de Japanners voortdurend in kleine stapjes verder ontwikkelen, met onder meer de ervaringen in de rallysport om op te steunen.

Tegenwoordig maakt Subaru vooral gebruik van 'symmetrische' vierwielaandrijving, waarbij de aandrijfassen links en rechts precies even lang zijn en dus ook gelijk de krachten overbrengen naar de wielen. Verder verdedigt Subaru zijn keuze voor AWD met de hogere veiligheid die de techniek biedt, maar er zijn ook andere voordelen, zoals een hoger sleepvermogen. Het nadeel is natuurlijk een hogere CO2-uitstoot door de grotere weerstand en het extra gewicht, wat het merk vooral parten speelt in de Europese landen. De elektrische Subaru Solterra moet daarvoor soelaas bieden.

>>> Alle modellen en prijzen van Subaru in België

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten