Subaru begon met het bouwen van auto's in 1953, maar pas 19 jaar later zag de eerste Subaru met vierwielaandrijving het levenslicht: de Leone 4WD Estate Van. Daarbij kon je de vierwielaandrijving nog inschakelen via een hendel. De Leone 4WD luidde een nieuw hoofdstuk in voor het merk, dat sindsdien vierwielaandrijving tot zijn handelsmerk heeft gemaakt. Afgelopen juni passeerde de Japanse constructeur de kaap van 20 miljoen geproduceerde Subaru's met 4x4.
>>> Lees ook onze test van de Subaru Outback 2021
Pionier
Vandaag de dag is 98% van de wereldwijd verkochte Subarus uitgerust met vierwielaandrijving, met als enige uitzondering de BRZ, die zich tevreden moet stellen met achterwielaandrijving. Welke andere fabrikant kan hetzelfde zeggen, behalve sommige off-road specialisten? Zelfs Land Rover en Jeep rusten hun 'populaire' modellen tegenwoordig vaak uit met voorwielaandrijving.
Permanente evolutie
Het zou nog tot het einde van de jaren '80 duren voor Subaru de tweede generatie van zijn integrale transmissie zou lanceren, die nu permanent is en de naam Full-Time 4WD krijgt. Een technisch snufje dat de Japanners voortdurend in kleine stapjes verder ontwikkelen, met onder meer de ervaringen in de rallysport om op te steunen.
Tegenwoordig maakt Subaru vooral gebruik van 'symmetrische' vierwielaandrijving, waarbij de aandrijfassen links en rechts precies even lang zijn en dus ook gelijk de krachten overbrengen naar de wielen. Verder verdedigt Subaru zijn keuze voor AWD met de hogere veiligheid die de techniek biedt, maar er zijn ook andere voordelen, zoals een hoger sleepvermogen. Het nadeel is natuurlijk een hogere CO2-uitstoot door de grotere weerstand en het extra gewicht, wat het merk vooral parten speelt in de Europese landen. De elektrische Subaru Solterra moet daarvoor soelaas bieden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!