Ga nooit af op het uiterlijk alleen. Dat is een les die de in 1991 debuterende Volvo 850 de autowereld leerde, want onder dat rechthoekige koetswerk schuilde technologie die zelfs vandaag - toch drie decennia later - nog steeds indruk maakt. Dan hebben we het vooral over het zogeheten SIPS, kort voor het Side Impact Protection System. Zijdelingse airbags, zeg maar. En over de zich automatisch aan de taille van de chauffeur aanpassande veiligheidsgordel. De Zweedse constructeur vervulde pionierswerk op het vlak van veiligheid en de Volvo 850 fungeerde als uitstalraam.
>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z
Dat veiligheidsimago weerhield Volvo niet om de Volvo 850 langs de sportschool te sturen. Er volgden een heleboel atletische versies, waarbij vooral de liefst vaalgele, door een manische 2,3 liter-vijfcilinder T5-R tot de verbeelding blijft spreken. De Zweden gingen zelfs racen met de Volvo 850, in het Britse toerwagenkampioenschap (BTCC) betraden ze de arena met een break die inmiddels een cultstatus wist te verwerven.
Waarop moet je letten?
Dat hangt vooral af van welke brandstof je het liefst in de tank van je Volvo 850 kapt. De 2,5 liter-dieselmotor van Audi-origine staat geboekstaaft als onverwoestbaar, wat niet wil zeggen dat je elke 120.000 kilometer voor een nieuwe distributieriem en waterpomp staat. De onderhoudshistoriek hoort in orde te zijn, want die Volvo-generatie heeft doorgaans flink wat kilometers op de teller staan. Al hoeft dat geen probleem te zijn, want ze kunnen tegen een stootje.
Ook de benzinemotoren van de Volvo 850 kunnen tegen een stootje. Hoe er wel rekening mee dat de eerste generaties (van 1991 tot 1993) het met een dunnere distributieriem moeste rooien, waardoor ze sneller vervangen moesten worden (na 80.000 kilometer). Let bij de benzineslurpende vijfpitters ook op de bovenste motorsteun, want die durft wel eens barsten. En dat kan uiteindelijk leiden tot een gescheurd spruitstuk.
Lekt er olie tussen de krachtbron en de versnellingsbak, dan is de keerring naar de knoppen. Een kostelijke reparatie waarvoor de bak los moet van de motor, dus het loont de moeite je toch eens op je buik te laten zakken vooraleer je je laat verleiden tot een aankoop. Tot slot, als je de draagarmen achteraan vervangt, iets wat zich aandient na ongeveer 250.000 kilometer, dan moet je 850 altijd opnieuw worden uitgelijnd.
Hoeveel mag dat kosten?
De Volvo 850 is vooral gegeerd als break en die zijn dus duurder. Al blijft die omschrijving relatief, want in vergelijking met de Duitse concurrentie uit die tijd blijft de Volvo 850 spotgoedkoop. Mits wat speurwerk vind je een degelijke Volvo 850 2.0 10V voor duizend euro. Maar goed, natuurlijk wil je liever een 850R of zelfs de T5-R. Dan reken je op het tienvoudige, toch als je fatsoenlijk exemplaar op je oprit wil parkeren. Kleine tip: er zijn een heleboel afbraakexemplaren te vinden op het wereldwijde web: handig voor wisselstukken.
Is er een leuk alternatief?
Even Zweeds, maar wat minder hoekig. Het alternatief voor de Volvo 850 is de Saab 9-5, die een uitstekende generatie geniet en zo mogelijk nog goedkoper te vinden is. Maar dan moet je het wel zonder vijfcilindermotor doen, natuurlijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!