Je kan je afvragen of Tesla een premiummerk is, maar Dataforce denkt - net als sommige anderen - van wel in zijn statistieken. Daaruit blijkt dat de vroegere nummer één in premium-SUV's, de Mercedes GLC, in de eerste helft van 2022 wordt voorbijgestoken door de Tesla Model Y.
Sterker nog, volgens de voorspellingen wordt de Amerikaanse cross-over binnenkort wellicht het bestverkochte premiummodel in Europa vóór de Audi A3. De Model Y, die zowel in China als in de nieuwe Duitse fabriek in Grünheide (bij Berlijn) wordt geproduceerd, is nu de verkooplocomotief van het merk. Maar naar welke bestemming is die onderweg?
>> Bekijk onze videotest van de Tesla Model Y
Gemaakt in Duitsland
De verkoop van de Tesla Model Y, al van bij zijn lancering erg populair, neemt in Europa een hoge vlucht dankzij de productiestart in de gloednieuwe fabriek van de fabrikant in Grünheide, aan de rand van Berlijn. Die startte op het einde van 2021.
Sindsdien heeft de elektrische cross-over zich naar de top van de ranglijst in het EV-vriendelijke Noorwegen gehesen. In juni was hij ook het bestverkochte model in Zweden en eindigde op de tweede plek in het Verenigd Koninkrijk. Met een totaal van 41.851 inschrijvingen in de eerste helft van 2022, vergeleken met 40.554 voor de Mercedes GLC, kroont de Model Y zich tot de bestverkochte premium-SUV aan deze kant van de Atlantische Oceaan (exclusief Finland en Portugal).
Deze twee modellen bouwen een ruime voorsprong uit op de BMW X3 (31.138 eenheden). Vermeldenswaardig is de aanwezigheid van drie uitsluitend elektrische modellen in de top 10: de Tesla Model Y en de Audi Q4 E-tron en de grotere E-tron.
Top 10 verkoop van familiale premium-SUV's:
1. Tesla Model Y > 41.851 (nieuw)
2. Mercedes GLC > 40.554 (+12% t.o.v. 2021)
3. BMW X3 > 31.138 (-7,5%)
4. Volvo XC60 > 27.836 (-18 %)
5. Audi Q5 > 15.552 (-34 %)
6. Audi Q5 Sportback > 13.052 (nieuw)
7. Audi Q4 E-tron > 11.182 (nieuw)
8. Porsche Macan > 9798 (+36 %)
9. DS 7 Crossback > 9731 (-26 %)
10. Audi E-tron > 9470 (-3,5%)
EV's en diesel nek aan nek
Een andere belangrijke bevinding van het onderzoek is dat het segment van de familiale premium-SUV's wordt gedomineerd door elektrische én dieselmodellen, elk goed voor 32% van de verkoop, ruim vóór plug-inhybrides, die 19% van de markt voor hun rekening nemen. Benzine eindigt op de vierde plaats met een aandeel van 15%. Alleen de Lexus NX (met 1,2%) zit in de klasse van klassieke hybrides. Voor de volledigheid: hij is er ook als plug-inhybride.
>> Lees ook onze test van de Tesla Model Y Performance
Productie opdrijven
Wordt Tesla leider in de categorie premiumvoertuigen in Europa? Dat zal in grote mate afhangen van het verdere commerciële succes van de Model Y waarbij twee factoren van tel zijn: de vraag van de klanten en de productiecapaciteit.
Tesla werkt onverdroten aan de optimalisering van zijn Duitse fabriek om de productiesnelheid op te voeren. Zo wil de Amerikaanse fabrikant de tijd van elk assemblagestation halveren (van 90 tot 45 seconden), terwijl het ook de kleurkeuze heeft beperkt tot zwart en wit om de taak van de lakstraat te vereenvoudigen. Vooral die laatste ondervond tijdens de productiestart problemen. Concreet betekent dit dat als je een grijze, rode of blauwe Tesla Model Y bestelt, deze vooralsnog Chinees fabrikaat is.
Zoals het er nu voorstaat, gaat een deel van de verkoop van de Model Y ten koste van de Model 3, waarvan de verkoop in de eerste helft van 2022 met 39% is gedaald tot 38.455 eenheden en die terrein verliest op de BMW 3 Reeks in de ranglijst van gezinssedans in de premiumcategorie.
Om de bestverkochte premiumauto van de eerste helft van het jaar in te halen, de Audi A3 (51.994 verkopen), moet de Model Y nog eens circa 20% beter verkopen .
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!