Met een totale productie van 509.737 voertuigen in 2020 op zijn beide platforms - Model S en X enerzijds en Model 3 en Y anderzijds - is Tesla niet langer een kleine constructeur en bevestigt het merk zijn leiderspositie op de EV-markt. Een succes dat te danken is aan de aanpak van Elon Musk, al zijn er nog enkele valkuilen te overwinnen - productiekwaliteit, elektronische bugs, ...
2 fabrieken en 2 platforms
Tesla concentreert zijn wereldwijde productie momenteel op twee locaties, in de Verenigde Staten en in China. De EV-specialist heeft zijn gamma opgebouwd op twee afzonderlijke platforms, eentje voor de Model S en de SUV Model X, waarvan de gecombineerde productie 54.805 exemplaren bedraagt, terwijl het andere de Model 3 en zijn hogere afgeleide Model Y ondersteunt, die in totaal 454.932 keer over de productielijn zijn gegaan. Indrukwekkende cijfers, waarmee de Model 3 ook het bestverkochte elektrische model ter wereld is.
Deze opmars qua cijfers zal zich echter moeten voortzetten als Tesla een langdurige financiële stabiliteit wil bereiken. Daarmee moet de productie nog omhoog, waardoor er veel afhangt van de Gigafactory in Berlijn voor het industriële en economische beleid van het merk. Tesla zal ook een tandje moeten bijsteken om de concurrentie af te houden, in de vorm van nieuwe spelers als Lucid en Rivian, maar ook de traditionele constructeurs die zich (noodgedwongen) storten op elektrische wagens en die het productieproces al decennia onder de knie hebben.
De productiekwaliteit moet dus omhoog, terwijl ook het gamma uitgebreid moet worden. Musk sprak al eerder over een compact model van minder dan 30.000 euro, maar ook de Cybertruck en nieuwe Roadster zouden binnenkort hun opwachting moeten malen. Maar vooral de Europese fabriek zal een belangrijk element worden om snel de vraag te kunnen beantwoorden naar emissieloze voertuigen door de milieurichtlijnen van de Europese Unie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!