Een Tesla kopen was oorspronkelijk een gebaar van engagement, bijna een belijdenis, een intrede in een geloof. Maar vandaag verovert de Amerikaanse constructeur een klantenkring die verder gaat dan enkel de fans. Om een breder publiek te bereiken en meer klanten te overtuigen, heeft Tesla in Zweden zijn eerste testcentrum ‘op afstand’ geopend. Dit proces is bedoeld om zijn ‘virtuele’ directe verkoopstrategie te versterken en mogelijk te maken zonder fysieke agentschappen en verkopers.
Contactloos starten
Concreet heeft Tesla in Zweden een testcentrum op afstand opgezet waarmee geïnteresseerden online een proefrit kunnen boeken via de website van de constructeur. Daar aangekomen bellen ze gewoon een speciaal nummer en een Tesla-vertegenwoordiger ontgrendelt de auto op afstand gedurende 30 minuten. Er is dus geen fysiek 'menselijk' contact tussen Tesla en de potentiële klant, die op een volledig neutrale manier een beslissing kan nemen.
Tesla voorziet nog wel een minimum aan personeel om de auto's te wassen, op te laden, enzovoort. De auto's staan echter wel blootgesteld aan vandalisme, omdat ze gewoon ‘beschermd’ worden door een weliswaar overdekte maar open voorziening waar geen bewaking is.
Our first remote test drive hub in Europe is now open in Örebro, Sweden ???????? pic.twitter.com/qtPR7oLFFD
— Tesla Europe (@tesla_europe) March 20, 2023
LEES OOK – EV-prijzenoorlog in de VS? Ford Mustang Mach-E volgt prijsdaling Tesla
Kostenbesparend
Hoewel dit het makkelijker maakt om een Tesla te testen alvorens hem te kopen, is het uiteindelijk belangrijker voor Tesla dat het zo zijn huurkosten voor locaties kan verlagen. Tot nu toe werkte Tesla volgens een model dat vergelijkbaar is met dat van Polestar, met 'agentschappen' of studio's die werden gehuurd in drukbezochte gebieden zoals winkelcentra. Dat gaat echter gepaard met hoge huurprijzen en de noodzaak om personeel ter plaatse te hebben. Tesla geeft nu de voorkeur aan goedkopere verhuurlocaties, zoals parkeerterreinen, met meer basisvoorzieningen en dus dit nieuwe systeem voor het op afstand ontgrendelen van voertuigen.
En hoe zit het met advies en informatie? Klanten zullen digitaal of telefonisch een beroep kunnen doen op een 'virtuele' vertegenwoordiger. Voor de klant blijft de interactie in wezen hetzelfde, met voor Tesla vooral als voordeel dat het verschillende locaties aan dezelfde adviseur kan toewijzen, waardoor het totale aantal adviseurs wordt verminderd en hun efficiëntie wordt verhoogd. Wat onvermijdelijk een optimalisatie van de kosten impliceert...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!