Terwijl de eerste leveringen net zijn begonnen is de Tesla Model 3 al sinds februari 2019 de bestverkochte elektrische auto in Europa. Dat tonen analyses van Jato Dynamics aan, die de Model 3 (3657 exemplaren) ver voor de Renault Zoé (2884), Nissan Leaf, BMW i3 en de Hyundai Kona Electric plaatsen.
Indrukwekkend
Volgens Jato is deze prestatie opmerkelijk, omdat het meestal 4 tot 5 maanden kost na de marktgang voor een model in staat is om de koppositie te nemen in de verkoopranglijst. Dat gezegd zijnde, wordt dit ook verklaard door de wachtlijst van kopers die hun Model 3 al lang hadden gereserveerd. Ze wachtten dus simpelweg nog op de levering van wat ze op papier hadden gekocht.
Eerder privé dan fleet
Verrassend genoeg zijn de aankopen van de Model 3 vooral voor de privémarkt en niet in de vorm van bedrijfs- of fleetwagen, wat indruist tegen de gebruikelijke trend voor dit type auto.
Europese markt daalt
Het succes van de Model 3 staat in schril contrast met de Europese markt, die voor de zesde opeenvolgende maand daalt met 1,14 miljoen ingeschreven auto’s, wat een daling is van 1,3% tegenover dezelfde periode in 2018. Onder de verklaringen die door Jato Dynamics naar voor worden geschoven is er de politieke instabiliteit in Spanje (-10%), maar ook de introductie van de WLTP-normen in Zweden en Noorwegen, markten die respectievelijk 11,2 en 14,9% dalen.
Ook successen
In Roemenië steeg de markt daarentegen met 36% dankzij de introductie van een slooppremie, terwijl Denemarken de vraag naar hybrides en elektrische modellen ziet toenemen, waardoor de markt omhoog wordt getrokken (+8%). We merken op dat het succes van de elektrische auto in Noorwegen nog altijd niet stilstaat: 40% van de ingeschreven auto’s zijn EV’s.
Diesel heeft het moeilijk
De populariteit van diesels blijft afnemen. Het marktaandeel van diesel is gezakt tot 34%, een daling van 5% vergeleken met vorig jaar. De belangrijkste dalingen betreffen Italië, Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. In Duitsland steeg de vraag daarentegen met 8%.
Twee segmenten op halve mast
Tenslotte kunnen we opmerken dat de monovolumes, de hatchbacks en de traditionele berlines ook een daling hebben gekend van 3,6%. Dat komt grotendeels door de stijging van de vraag voor grote SUV’s (+10%), middenklasse SUV’s (+10%) en kleine SUV’s (+13%).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!