Een ongezien harde boodschap voor een merk waarvoor de jongste jaren alles op wieltjes leek te lopen. Toen Tesla in 2003 werd opgericht, deden de grote bazen van de klassieke autobouwers er nog wat minnetjes over. Maar intussen is het lachen hen vergaan. Tesla had eind 2023 een beurswaarde van 544 miljard dollar, en ook al zakte die waarde in het eerste kwartaal van dit jaar behoorlijk, naar 506 miljard dollar, dat blijft enorm.
Om dat even in perspectief te zetten: Carlos Tavares, CEO van de Stellantis-groep, keert zichzelf een jaarloon uit van meer dan 36 miljoen euro, en rechtvaardigt dat door de goede resultaten van zijn groep. En die zijn er zeker, daar niet van, maar Stellantis is vandaag op de beurs… 82 miljard dollar waard. Voor de Renault-groep is dat 15,5 miljard.
De hete adem van BYD
De kleine Amerikaanse start-up van weleer is vandaag dan ook uitgegroeid tot de grootste constructeur van elektrische auto’s ter wereld. Al begint Tesla op dat vlak wel de hete adem van het Chinese BYD in de nek te voelen. Want de tijden zijn veranderd: Tesla heeft met zijn aanpak dan wel een flinke knuppel in het hoenderhok gegooid en lange tijd het rijk voor zich alleen gehad op de EV-markt, maar de concurrentie heeft natuurlijk niet stilgezeten. De Chinezen zien in de elektrische transitie hun kans schoon, en ook de Europese autobouwers zijn met wat vertraging wakker geschoten.
Naast die toenemende concurrentie zien analisten nog een ander probleem bij Tesla: de commerciële strategie van Elon Musk en de zijnen, die een tijdje terug de prijs van hun auto’s drastisch verlaagden. Met alle gevolgen van dien voor de restwaarde, waardoor enkele grote autoverhuurbedrijven (onder meer Hertz) prompt besloten om de Tesla’s uit hun wagenparken te bannen. Voeg daaraan toe dat de wereldwijde vraag naar elektrische auto’s (tijdelijk?) lijkt te stokken, en je bekomt een explosieve cocktail.
Dalende verkoopcijfers
Tesla verkocht in het eerste kwartaal van 2024 13 procent minder auto’s dan vooropgesteld – meteen de eerste daling van de verkoopcijfers in vier jaar. En al zou iedere topman allicht blindelings tekenen voor de winstmarge van 17,6 procent die Tesla in datzelfde kwartaal liet optekenen, ook dat is weer het minst goede resultaat voor het Amerikaanse merk in vier jaar.
Sommige specialisten wijten de teruglopende resultaten trouwens nog aan een ander probleem: de toxische persoonlijkheid van zijn grote baas. De managementstijl en verslavingen van Elon Musk leiden inderdaad geregeld tot ongerustheid bij de aandeelhouders. En misschien ook wel bij de klanten…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!