Vandaag kijken we er nog amper van op, van een Peugeot op Citroën-basis of een Citroën op Peugeot-basis. maar eind de jaren 70 heette zoiets du jamais vu. Het heeft overigens geen haar gescheeld of de Citroën Visa had zijn onderbouw gedeeld met de Fiat 127 en niet, zoals dat nu het geval is, met de Peugeot 104. Maar de deal sprong af, Citroën kwam in handen van de familie Peugeot en de rest is geschiedenis. Waarmee de Citroën Visa zich met enige trots de eerste, echte PSA-volgeling mag noemen.
>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z
Waarop moet je letten?
Roest – of wat had je gedacht? De opsomming van wat je niet moet nakijken, is bijgevolg korter dan het lijstje weke delen je wél hoort te checken. Kijk bij eventuele interesse in zo'n Citroën Visa de hele mikmak na op rosse vlekken. Vind je als bij wonder een rotvrij exemplaar, dan mag je eigenlijk zo goed als op beide oren slapen. De aandrijvende mechaniek (de tweecilinders zijn doorontwikkelde 2CV-motoren, de vierpitters beslagen Peugeot-blokken) is dermate betrouwbaar, dat je ze met geregeld onderhoud zonder veel problemen aan de praat moet kunnen houden.
Het remsysteem is daarentegen wel van de fragiele soort en hoort regelmatig vervangen/onderhouden te worden. Is dat al een tijdje niet gebeurd, hou daar dan rekening mee bij je bod (reken op een paar honderd euro’s). Tot slot geven nog mee dat de Citroën Visa ook een Roemeense carrière heeft gekend (als Oltcit Club), eentje die liep tot 1996, wat maakt dat er daar waarschijnlijk meer en recentere wisselstukken te vinden zullen zijn dan hier.
Wat mag dat kosten?
De prijzen van de Citroën Visa variëren van een paar honderd euro’s voor afbraakmodellen tot een stuk boven de 10.000 euro voor een gave Chrono of GTI. Hoeft het zo gek niet, dan vind je voor een paar duizend euro al bijzonder interessant gerief. Desgewenst in cabriovorm. Mochten het onze centen zijn, dan zochten we naar een 1.4 TRS.
Zijn er leuke alternatieven?
Er is de Citroën LN, maar die is én kleiner én moeilijker te vinden én bijgevolg duurder. Je kan uiteraard ook gewoon opteren voor het Peugeot-alternatief, de 104. Of de Talbot Samba, al sluit die eigenlijk dichter aan bij de Peugeot. Hoeft het allemaal zo moeilijk niet, dan kan je altijd nog gaan voor de al minstanes even legendarische Renault R4.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!