Akkoord, een Ferrari is niet voor ieders beurs. Maar in het geval van de Mondial blijkt dat best mee te vallen, zeker in vergelijking met de technisch nauw verwante Ferrari 308. Mits wat gesnuffel op het wereldwijde web en een gezonde onderhandelingsdurf, vallen er wel wat zaakjes te doen. En zeg nu zelf, een Ferrari voor de prijs van een goed uitgeruste Golf, da’s een allemansvriend, toch?
>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z
Waar moet je op letten?
Al betekent dat niet dat de verkoopprijs allesbepalend mag zijn. De Mondial is en blijft Ferrari uit de tachtiger jaren en die zijn niet bepaald legendarisch geworden omwille van hun betrouwbaarheid. Gelukkig staat het internet vol met werkpunten en hoe die te verhelpen zijn. Zo is het bijvoorbeeld interessant te weten dat bij de Mondial T het blok eruit moet als de riemen dienen geswitched. De elektronica (in het bijzonder de zekeringen) zijn een bijzonder zwak punt, al kan je de unit wel laten opwaarderen naar moderne maatstaven.
De versnellingsbak van de Ferrari Mondial schakelt pas naar tweede als de olie is warmgedraaid, wat dus schade kan opleveren als dat niet werd gerespecteerd. En zo loopt het lijstje nog wel even door. Nu, er is zeker ook goed nieuws: de achtpitter (los van het feit of je nu gaat voor de 3, de 3,2 dan wel de 3,4 liter) is een degelijk stukje mechaniek. Mits hij regelmatig een steeksleutel heeft gezien, zou het kloppende hart van je Ferrari Mondial je in principe weinig kopzorgen mogen baren.
Wat mag dat kosten?
There is no such thing as a cheap Ferrari. Zet dan ook wat budget opzij voor de kosten die pijlsnel op kunnen lopen. Om dat nog maar eens te staven met een praktisch voorbeeld: een set originele Michelin TRX-banden kost je 1.000 euro. De Ferrari Mondial 8 is de goedkoopste van het lot, al kijk je voor een degelijk exemplaar toch ook al aan tegen een goeie 30.000 euro. Nauwelijks duurder en eigenlijk interessanter (wegens meer vermogen) is de QV (Quattrovalvole). Die is er trouwens ook als vierzitscabrio, mocht je meer van het exhibitionistische type zijn. Het spreekt uiteraard voor zich dat de dakloze variant zich een heel stuk duurder laat verhandelen.
Is er een leuk alternatief?
Een Porsche 928 komt eveneens met een V8, een achterbank en een steigerend paard op de neus. Een degelijk exemplaar tik je bovendien een stuk voordeliger op de kop, al hoor je er evenzeer een lopende rekening voor te openen voor de onderhoudsuitgaven. Hoeft het allemaal zo exclusief (lees: duur) niet: een Talbot-Matra Murena ziet er, net als de Mondial, sneller uit dan hij is, werd eertijds ondergewaardeerd én biedt plek aan drie inzittenden. The next best thing, zo je wil.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!