MG is terug op de Europese markt, al vaart de van oorsprong Britse constructeur vandaag onder Chinese vlag. Morris Garages heeft dan ook al flink wat watertjes doorzwommen sinds de oprichting in 1924. Kijk maar naar de MG ZS die te koop werd aangeboden tussen 2001 en 2005. Het gamma verwelkomde ook de ZR en de ZT, gebaseerd op respectievelijk de Rover 25 en de Rover 75.
Na een heleboel avonturen kwam de Rover Group in 1994 bij BMW terecht, maar de Duitse constructeur was enkel geïnteresseerd in Mini en Land Rover. Rover werd bij het oud huisvuil gezet en probeerde te overleven onder de hoede van de Phoenix Venture Group, dat niet veel later hernoemd zou worden tot de MG Rover Group. Het probleem blijf hetzelfde: er moest snel geld in het laadje. De MG-benaming werd vanonder het stof gehaald en zou dienen voor een sportief georiënteerd submerk.
De eerste vrucht was de MG ZS, gebaseerd op de Rover 45. Die wat duffe Brit deelde zijn technische de fundamenten met de Honda Civic, met dubbele wishbones voor- en een multilink achteraan. Een basis waarmee de ingenieurs wel raad wisten. Die MG ZS die daaruit ontsproot, zou een van de grote verrassingen van 2001 blijken. Zeker als 180, aangedreven door een charismatische 2,5 liter-V6.
Vandaag is die MG ZS een miskende auto, maar eentje met het potentieel om alsnog uit te groeien tot een klassieker. En daarom een model om naar uit te kijken, want momenteel vind je de Britse sportieveling voor een habbekrats. Dat wil niet zeggen dat je niet moet oppassen...
Waarop moet je letten?
Rammelende kleppen zijn een indicator dat de VIS-motor van de MG ZS versleten is. VIS staat voor Variable Inlet System; het stuurt de kleppen aan die het inlaattraject korter dan wel langer maken. Dat hoeft geen gigantisch probleem te zijn en valt zelfs vrij goedkoop te herstellen, op voorwaarde dat het verbindingsveertje binnenin het nog doet. Zoniet, moet de hele inlaat gewisseld worden en kijk je wel tegen wat kosten aan.
Let ook op de distributieriem van de MG ZS. Al moeten we eigenlijk het meervoud gebruiken, want de KV6-krachtbron telt er drie. Er durft ook al eens koelvloeistof te lekken via de thermostaat, de weerstand van de ventilator brandt makkelijk door en de ontkoppelingscilinder laat het al eens afweten, maar dat zijn in principe euvels die snel en betaalbaar op te lossen vallen.
Wat mag dat kosten?
Een MG ZS kost zo tussen de 2.500 en 4.000 euro, de versies van na de facelift in 2004 verkopen hun huid een tikkeltje duurder. Technisch zijn ze zowat identiek gebleven, maar dankzij het wat strakker vormgegeven koetswerk en het opgewaardeerde interieur winnen ze aan charme. De MG ZS kwam als wat klassiekere berline met vier en als iets wulpsere hatchback met 5 deuren. Wisselstukken zijn gemakkelijk te krijgen, er zijn zelfs verschillende reparatiekits die een antwoord hebben op de voorgenoemde mechanische problemen. Wie een beetje handig is, kan zelf aan de slag.
Is er een leuk alternatief?
Je zou voor de zesde generatie van de Honda Civic kunnen gaan, want die destijds eveneens als sedan en als hatchback verkochte Japanner staat op hetzelfde chassis. Maar wie een vergelijkbaar karakter zoekt, denkt misschien beter aan de BMW 3 Reeks, al dan niet als Compact. Geen V6 bij de jongens uit München, wel een zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 2,5 liter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!