Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Snelle station wagons: onze top 10

Geschreven door Frédéric Kevers op 24-07-2024

Ze komen met een familiale roeping. Al tonen deze breaks dat dat niet perse in de weg hoeft te staan van het nodige sport en spel. Hier is onze (niet-exhaustieve) top tien van performante station wagons!

1. Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo

Een EV, jawel. Maar wat voor één! De Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo katapluteert na zijn update maar liefst 952 pktegen het asfalt. Daarmee knalt hij van 0 naar 100 km/u in 2,4 seconden! Walibi vanop de achterbank, heet dat dan.

Porsche Taycan Turbo S Sports Turismo

2. Mercedes-Benz C63 S E-Performance Break

Nog altijd deels geëlektrificeerd, al helpt die bijstand de Mercedes-Benz C63 S E-Performance Break wel aan 680 pk en 1.020 Nm. Wat volstaat om je kroost en hun uitzet in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u te zappen. 

Mercedes-AMG C63 S E-Performance Break

3. Audi RS6 Avant

Eindelijk, nog eens een volbloed V8. Zonder bemoeienis van volts en ampères. Waardoor die 4 liter-V8-biturbo ook 'maar' 600 pk haalt. Dat gezegd zijnde, wat de RS 6 Avant eventueel ontbreekt aan beet, maakt hij ruimschoot goed met zijn blaf.

Audi RS 6 Avant

4. BMW M3 Competition Touring

Wie het kleine niet eert... Want het is niet omdat de M3 Touring onder de kap maar zes pitten telt, dat hij daarom aan een vermogenstekort zou lijden. Met zijn 510 pk en 650 Nm heb je ook hier niet meer nodig dan 3,6 tellen om de 100 km/u te passeren.

BMW M3 Touring

5. Audi RS4 Avant

De ouderdomsdeken. Maar daarom nog niet versleten! Als RS4 Avant Competition Pack sleurt deze Audi nog altijd 450 pk en 600 Nm uit zijn 2,9 liter-V6, genoeg om het 0-tot-100-km/u-spurtje te klaren in 4,1 tellen. Een tijd die binnenkort ongetwijfeld wordt scherper gesteld door de RS5 Avant. Voor zij die het nu in Keulen horen donderen: de A4 is dood, leve de A5! 

Audi RS 4 Avant

6. Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic+ Break

Soms hoeft het helemaal zo gek niet te zijn. Wie zich tevreden kan stellen met een summiere 585 pk en 750 Nm kan zo opteren voor de hybride 3 liter-zes-in-lijn van de E53 Hybrid 4MATIC+ break. Bol je die 4,1 seconden naar 100 km/u heerlijk relaxt!

Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic+ Break

7. Volvo V60 T8 AWD Plug-in Hybrid

De Volvo V60 T8 AWD Plug-in Hybrid is de wolf in schapenvacht. Want hoewel hij braaf oogt, verdeelt zijn 2 liter turbo (in combinatie met zijn elektro-unit) 455 pk en 709 Nm over de vier wielen. Met 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u kleef je de andere breaks in deze top 10 dan ook makkelijk aan de bumper.

Volvo V60 T8 AWD

8. Mercedes-AMG CLA 45 4Matic+ Shooting Brake

Nog eentje in de categorie 'wie het kleine niet eert'. Deze keer zowel in omvang van motor als koets. Zij het ook niet meer dan dat. Door zijn wat meer gedrongen pose én gewicht heeft de 2 liter-turbo en zijn 421 pk en 500 Nm niet de misnte moeite deze Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ shooting brake in het zog van zijn concurrenten te schuiven. 

Mercedes-AMG CLA 45 4Matic Shooting Brake

9. Volkswagen Golf R Variant

Met de R van Rap. Met 333 pk uit een 2 liter-turbo jast deze Golf R Variant in 4,8 seconden naar 100 km/u. En hij kan nog driften ook! 

Volkswagen Golf R Variant 2024

10. Volvo V90 T8 AWD Plug-in Hybrid

Nog een bravere loebas dan de V60, deze V90 T8 AWD Plug-in Hybrid. En daarom misschien nog net dat tikkeltje meer te vrezen. Want ook deze break komt met 455 pk en ook deze break heeft minder dan 5 seconden nodig om de 100 km/u te halen. Of hoe stijl en snelheid in deze perfect hand in hand gaan.

Volvo V90 T8 AWD

En dan hebben we het nog geenees gehad over de M5 Touring met zijn meer dan 700 pk! Kunnen we ook niet, want officieel is die nog niet voorgesteld. Hoe dan ook, als deze breaks iets bewijzen, dan wel dat je niet automatisch naar een SUV moet grijpen als je praktisch gemak aan rijplezier wil koppelen. 

openingsfoto : Dennis Noten

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten