In de eerste helft van 2023 was de populairste bedrijfswagen nog altijd een plug-inhybride (de BMW X1), maar dat neemt niet weg dat het gros van de volledig elektrische modellen op naam van een bedrijf wordt ingeschreven. Een van de oorzaken daarvan is dat EV's flink duurder zijn dan hun tegenhangers op benzine of diesel, en daardoor vaak buiten het bereik van particuliere kopers liggen.
Toch is het aanbod met een catalogusprijs onder de 40.000 euro al veel groter dan pakweg een jaar geleden – mede door de opkomst van al dan niet nieuwe Chinese spelers. En er zijn er nog op komst, want zowel Citroën als Fiat beloven binnenkort een EV die onder de drempel van de 25.000 euro blijft, respectievelijk de ë-C3 en de Fiat Panda EV.
Maar laten we eens kijken welke op dit moment (augustus 2023) de 15 goedkoopste – of liever: minst dure – volledig elektrische modellen op de Belgische markt zijn volgens de gegevens van dataleverancier Jato.
Top 15 - goedkoopste EV's augustus 2023
15. JEEP AVENGER – vanaf 38.500 euro
De Avenger is de eerste volledig elektrische Jeep (al is hij ondertussen ook te krijgen met een benzinemotor). Technisch gezien deelt hij zijn basis met zijn neven van de Stellantis-groep: de Peugeot e-2008, de Opel Mokka electric en de DS 3 E-Tense. De 54 kWh-batterij van de 156 pk sterke elektrische versie biedt een theoretisch rijbereik van 400 km.
14. ABARTH 500e – vanaf 37.790 euro
Net zoals de Abarth 500 op benzine de sportieve afgeleide is van de gewone Fiat 500, kreeg ook de elektrische Fiat 500e een schorpioenlogo opgekleefd. De Abarth-versie is net zo goed te krijgen met drie deuren of als cabrio, maar niet als originele 3+1. De Abarth 500e gebruikt altijd de batterij van 42 kWh, maar zijn elektromotor werd wel opgevoerd van 118 naar 155 pk. Daarnaast werd uiteraard ook het onderstel onder handen genomen.
13. MAZDA MX-30 – vanaf 37.070 euro
De MX-30 is de eerste volledig elektrische Mazda (al is hij ondertussen ook te krijgen met een range extender op benzine). Met zijn suicide-achterdeurtjes komt hij origineel uit de hoek, maar de capaciteit van zijn batterij is beperkt tot 35 kWh, met alle gevolgen vandien voor het rijbereik (zo'n 200 km). Met zijn 145 pk is deze cross-over ook niet bepaald een scheurijzer, al kan hij wel prat gaan op een dynamisch weggedrag.
12. NISSAN LEAF – vanaf 36.550 euro
De tweede generatie van de Leaf is beschikbaar met een batterij van 40 of (voor een flinke meerprijs) van 62 kWh. Met de eerste heeft de Nissan 150 pk en 320 Nm en volgens de WLTP-norm een rijbereik van 270 kilometer, de 62 kWh-versie pakt uit met 217 pk en een actieradius van 385 kilometer. De Leaf onderscheidt zich door zijn gebruikscomfort en zijn gezonde wegligging.
11. MINI COOPER SE – vanaf 36.500 euro
Met zijn 32,6 kWh-batterij heeft deze 184 pk sterke Mini een theoretisch rijbereik van 234 kilometer. Die relatief kleine batterijcapaciteit heeft wel het voordeel dat ze de laadtijd redelijk houdt – standaard beschikt de Mini over een slimme driefasenlader van 11 kW. Dat de Cooper Electric een tikje hoger van de grond staat, voel je niet onderweg: het zwaartepunt van deze auto ligt nog altijd lager dan in een Cooper S, waardoor het weggedrag best pittig blijft.
10. OPEL CORSA ELECTRIC – vanaf 36.350 euro
De Corsa Electric, de EV-afgeleide van Opels B-segmenter, is technisch niets meer of minder dan een Peugeot e-208. Ook hij beschikt nu dus over een elektromotor van 156 pk en een batterij van 54 kWh. Net als de Corsa's op benzine kreeg ook de elektrische versie recent een facelift die zijn snuit de befaamde Opel Vizor oplevert.
9. PEUGEOT e-208 – vanaf 36.150 euro
Terwijl veel andere fabrikanten willen overweldigen met hun elektrische auto’s, zien de Franse merken het veel redelijker: met een elektromotor van tegenwoordig 115 kW presteert deze e-208 op maat van grootstedelijk verkeer, waar hij bijzonder vlot voor de dag komt. Vergeleken met andere elektrische auto’s biedt Peugeot hier een uitstekend compromis tussen prijs en rijbereik – reken in de realiteit op meer dan 300 kilometer.
8. FIAT 600e – vanaf 36.000 euro
De Fiat 600e staat nog niet in de showrooms van het Turijnse merk, maar is al wel bestelbaar. Hij staat technisch op het platform van zijn Stellantis-neven Peugeot e-2008, Opel Mokka electric en DS 3 E-Tense (dus met een elektromotor van 156 pk en een batterij van 54 kWh) en volgt in de praktijk de 500X op. Qua rijbereik geven de Italianen 'meer dan 400 km' op.
7. MG ZS EV (foto) & MG 5 – vanaf 35.885 euro
Bij MG staan de ZS en de 5 met eenzelfde prijskaartje in de catalogus. De eerste is een SUV en is ook te krijgen met een benzinemotor, de tweede is een middenklassebreak die alleen met een elektromotor bestaat. Van de elektrische ZS zijn tegenwoordig twee versies verkrijgbaar. De Standard Range koppelt een elektromotor van 177 pk aan een batterij van 51 kWh, genoeg voor een WLTP-rijbereik van 320 kilometer, voor de Long Range is dat 156 pk, 72 kWh en 440 km. Ook de MG 5 bestaat met twee batterijversies : 50 kWh (met een vermogen van 177 pk en een officieel rijbereik van 320 kilometer) en 61 kWh (156 pk en 400 kilometer).
6. MG 4 – vanaf 32.285 euro
In afwachting van toekomstige varianten met twee motoren en vierwielaandrijving is de MG 4 een achterwielaandrijver die bestaat met 170 pk en een batterij van 51 kWh (officieel rijbereik van 350 kilometer) en met 204 pk en een 64 kWh-accu (450 kilometer). Het weggedrag is evenwichtig, dankzij een ideale gewichtsverdeling en een nauwkeurige stuurinrichting. Ook de schokdemping doet haar werk goed.
5. BYD DOLPHIN – vanaf 29.990 euro
De BYD Dolphin is een compacte hatchback uit het C-segment die op de voorwielen wordt aangedreven door een synchrone motor met permanente magneet. De basisversie is uitgerust met een batterijpack van 45 kWh en heeft een vermogen van 95 pk. Daarnaast is een (uiteraard duurdere) versie te krijgen met 60 kWh en 204 pk. Het WLTP-rijbereik bedraagt in alle gevallen 427 kilometer.
4. FIAT 500e – vanaf 29.290 euro ('nettoprijs' 27.790 euro)
De nieuwe Fiat 500 is te krijgen in drie koetswerkversies: als driedeurs, als 'cabrio' of als 3+1, met een klein, omgekeerd openend achterdeurtje aan de passagierskant. Die laatste is wel enkel te krijgen met de batterij van 42 kWh en de elektromotor van 118 pk (rijbereik 329 km). Wie de prijs wil drukken, moet het houden bij de driedeurs met een batterij van slechts 24 kWh en een elektromotor van 95 pk (rijbereik 180 km).
3. SMART EQ FORTWO – vanaf 25.894 euro
De Fortwo Coupé en Cabrio gooiden enkele jaren geleden hun benzinemotoren overboord: voortaan concentreert Smart zich puur op elektrische auto’s. De elektromotor van 82 pk (60 kW) en 160 Nm haalt zijn stroom uit een lithium-ionbatterij van 17,6 kWh. Dat is niet veel, en tot overmaat van ramp springen de Smartjes vrij kwistig met elektriciteit om. Met als gevolg dat je in de praktijk met moeite 100 kilometer haalt op een volle batterijlading.
2. RENAULT TWINGO E-TECH – vanaf 23.250 euro
Renaults kleinste is tegenwoordig enkel nog te krijgen met een elektrische aandrijving. Zijn 82 pk en 160 Nm sterke elektromotor wordt gecombineerd met een batterij van net geen 22 kWh (netto), wat betekent dat je geen wonderen moet verwachten van het rijbereik: volgens de WLTP-cijfers bedraagt de actieradius 190 kilometer, een waarde die je in de praktijk kunt benaderen zolang je in de stad blijft. Daar komt deze elektrische versie dan ook helemaal tot haar recht.
1. DACIA SPRING ELECTRIC 45 – vanaf 20.990 euro
De Dacia Spring is nog altijd de minst dure EV op de markt, maar daar moet je wel enkele toegevingen voor doen. Zo neemt hij genoegen met een bescheiden batterij (27,4 kWh), die een motor voedt van amper 45 pk. Ondertussen introduceerde Dacia ook een krachtigere versie, met 65 pk, maar die is natuurlijk ook duurder. Vooral die 45 pk lijkt niet veel, maar in de stad maakt het onmiddellijk beschikbare koppel toch vlotte prestaties mogelijk. En als je een beetje oplet, kun je in dergelijke omstandigheden 250 km uit een volle batterij halen. Op snelwegen heeft de Spring daarentegen niks te zoeken: daar speelt het gebrek aan vermogen hem parten, net als de matige rechtuitstabiliteit en de uitgesproken rolgeluiden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!