Moderne wagens met een klassiek ontwerp, geïnspireerd door modellen uit het verleden. Sommigen noemen het een gebrek aan inspiratie, anderen vinden troost in een nostalgisch lijnenspel dat refereert naar de goede dagen. Want vroeger was het beter. Het blijkt bovendien een efficiënte marketingtool, vooral bij het herlanceren van een in de vergetelheid geraakt merk. Een retrodesign stimuleert de herinnering. Daarom hebben we het huidige wagenaanbod eens bekeken, op zoek naar hedendaagse ontwerpen met een antieke designtoets.
Iconische ontwerpen zoals dat van de Ford Mustang, de Jeep Wrangler en de Porsche 911 hebben we weerhouden, omdat ze voorkomen uit een gestage designevolutie bij elke generatiewissel.
1. ALPINE A110
Na de A610 vond Renault het welletjes en verdween Alpine in de geschiedenisboeken. Tot de A110-50 Concept uit 2012, eigenlijk een Renault Dézir met extra spoilerwerk en een andere badge. In 2018 volgde de Alpine A110, met een lijnenspel dat helemaal geënt is op de gelijknamige sportcoupé uit 1962. Hoewel de verkoopvolumes van die hedendaagse variant klein blijven, heeft de A110 wel voor een nieuwe wind gezorgd. De activiteiten van Renault Sport worden tegenwoordig gebundeld onder de Alpine-noemer.
>> 1962 Alpine A110
2. FIAT 500
Zo hoekig de Panda, zo rond de Fiat 500. Naar het ontwerp van Nuova Cinquecento uit 1957. Een gouden zet van de Italiaanse constructeur, want dat nostalgische lijnenspel blijft een heleboel kopers over de streep trekken. In het zog van de ook als sportieve Abarth verkrijgbare stadswagen volgden een monovolume en een SUV, respectievelijk de 500L en de 500X. En sinds 2020 telt de Fiat 500 een nieuwe, volledig elektrisch aangedreven generatie.
>> 1957 Fiat 500
3. HONDA E
Een hypermoden interieur met meer schermen dan een televisiewinkel en een volledig elektrische aandrijfgeheel, maar het koetswerk is een modern doorslagje van de Honda N360 uit 1967 - weliswaar gekruid met designtoetsen van de allereerste Civic-generatie. Terwijl een Nissan Leaf saai, een Renault Zoë banaal en een Volkswagen ID.3 afstandelijk ogen, weet de Honda e wel meteen te charmeren met zijn nostalgische lijnen.
>> 1967 Honda N360
4. HYUNDAI IONIQ 5
De Ioniq 5 knipoogt naar de Hyundai Pony, wat zich vertaalt in een herkenbaar ontwerp met hypermoderne designdetails. Het is ook geen stadswagen meer, maar een flink uit de kluiten gewassen cross-over met een 100% elektrische aandrijving. Hoewel je de eerste generatie van de Pony bezwaarlijk een schoonheid kan noemen, laat staan een klassieker, werkt die klassieke designaanpak opperbest.
>> 1975 Hyundai Pony
5. MINI
Noem Mini gerust het grote voorbeeld van moderne remakes, want de door BMW ingeluide comeback van het Britse merk dreef op nostalgie en heimwee. Dat die geslaagde looks aangevuld werden door een prettig chassis en een heleboel personalisatiemogelijkheden zorgden voor een mayonaise die maar blijft plakken. Inmiddels is Mini geen model meer, maar een merk met verschillende gedaantes.
>> 1959 Mini
BONUS: FORD BRONCO
De huidige Mercedes G-Klasse combineert het geblokte lijnenspel van zijn voorganger met moderne techniek, Land Rover durfde de nieuwe Defender wel een eigentijds koetswerkontwerp geven. Weliswaar gekruid met een heleboel designverwijzingen naar zijn illustere voorganger. De nieuwe Ford Bronco vindt de ideale tussenweg, maar komt niet naar Europa en mist zo een notering in ons lijstje.
>> 1966 Ford Bronco
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!