Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Hoeveel kost de nieuwe Toyota Prius in België?

Geschreven door Kevin Kersemans op 22-06-2023

De vijfde generatie van de Toyota Prius is bij ons enkel te krijgen als plug-inhybride, maar de verpakking is wel een stuk aantrekkelijker dan voordien. Hoeveel kost die Toyota Prius PHEV in ons land?

De Toyota Prius is zowat de pionier onder de hybrides – de eerste generatie kwam er al in 1997 (zij het niet bij ons). Lange tijd werd hij enkel aangeboden met een zelfopladend hybride aandrijfgeheel, maar het vorige model was ook te krijgen als PHEV, een aan het stopcontact oplaadbare hybride dus. Voor de nieuwe, vijfde generatie is de situatie anders, want in Europa is de Prius voortaan altijd een plug-inhybride. Opmerkelijk, nu de fiscale voordelen voor dat soort auto's overal afgebouwd beginnen te worden, zeker als je weet dat elders in de wereld de nieuwe Prius wel opnieuw bestaat zonder laadkabel.

LEES OOK – Officieel: Toyota Prius (2023) - enkel als PHEV

Specificaties Toyota Prius PHEV 2023

Niet alleen is de Prius nu altijd een PHEV, het oplaadbare aandrijfgeheel bestaat ook maar in één enkele variant, met een 152 pk sterke tweeliter-viercilinder op benzine die gekoppeld wordt aan een elektromotor van 163 pk. Samen zijn die goed voor een systeemvermogen van 223 pk. Onder de achterbank ligt een batterij van 13,6 kWh, op papier goed voor een elektrisch rijbereik van 69 km. Het levert de nieuwe Toyota Prius een CO2-normuitstoot op van 19 g/km.

LEES OOK –  Eerste test Toyota Prius PHEV (2023): Mooi én plezierig?!

Prijs en uitrustingsniveaus Toyota Prius PHEV 2023

Ook wat het afwerkingsniveau en de opties betreft, hoeven Prius-klanten niet te lang na te denken, want terwijl in andere landen meerdere versies bestaan, wordt het nieuwe model in België enkel aangeboden als Premium Plus. En zoals de naam al doet vermoeden, is dat dan met alles erop en eraan. Denk aan een achteruitrijcamera, een digitale achteruitkijkspiegel, een centrale airbag tussen de bestuurder en de voorste passagier, stuurwielverwarming, verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare voorstoelen en natuurlijk alle rijhulpsystemen en connectiviteit die je anno 2023 in een auto van deze prijsklasse mag verwachten.

De prijs van dat alles? 48.020 euro. Of dat is toch de officiële catalogusprijs... Want in ons land is er geen 'gratis' koetswerkkleur, zo blijkt uit de configurator op de Belgische Toyota-website. Je bent dus verplicht om minstens metaalglanslak te kiezen, een optie van 850 euro, wat de basisprijs van de Prius dus de facto op 48.870 euro brengt. Als alternatief is er nog parelmoerlak (Emotional Red of Platinum Pearl White), die nog 425 euro extra kost.

Maar daarmee hebben we dan meteen alle opties gehad (op de spatlappen na die als accessoire worden aangeboden). Je kunt zelfs geen ander setje velgen kiezen, en ook voor de interieurbekleding is er maar één mogelijkheid: zwarte stof...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten