In juli 2023 werden er 57.594 tweedehands auto's ingeschreven in België, 16,6% meer dan in 2022 en bijna evenveel als in 2021 (-0,2%). Ter vergelijking: in diezelfde periode waren er 34.669 inschrijvingen van nieuwe wagens, die met 32,5% stegen. Bijna 60% van de markt wordt dus gedomineerd door tweedehandsauto's. Dit aandeel is zelfs nog hoger in Wallonië (2/3).
Voor het hele jaar zullen er in 2023 meer occasies verkocht worden dan in 2022 (+7,2%), maar nog steeds minder dan in 2021 (-4,4%). Zonder het niveau van 2021 te bereiken, ontwikkelt de markt zich niettemin gunstig. Recente auto's keren terug op de tweedehandsmarkt en de voorraden vullen zich aan. En zo stabiliseert de prijs van oudere auto's zich. Recente auto's tegen lage prijzen zijn echter nog steeds relatief zeldzaam.
Geen elektrische auto's
Het aanbod van hybride en elektrische auto's op de tweedehandsmarkt neemt toe. Maar terwijl hybride modellen aantrekkelijk zijn, worden elektrische en oplaadbare auto's niet vaak gekocht. Ondanks de stimulansen die banken bieden om de aankoop van elektrische auto's aan te moedigen, in het bijzonder met ballonleningen, "happen particulieren nog steeds niet toe" (dixit Traxio). eerder integendeel, want het nog piepkleine marktaandeel is zelfs gedaald van 1,7% naar 1,6%. Uiteindelijk domineerden benzinemotoren (met een marktaandeel van 53%) en recente middelgrote auto's de markt.
Waar BMW de markt voor nieuwe auto's domineert, neemt zijn runner-up de leiding op de tweedehandsmarkt: Volkswagen. VW's hebben sinds begin 2023 een voorsprong op BMW's, Mercedessen, Opels en Peugeots. Hetzelfde geldt voor juli, met een perfecte gelijke stand tussen Peugeot en Opel. Bij de populairste modellen is er niets veranderd, met de VW Golf (16.551) en VW Polo (11.904) nog steeds aan de leiding, gevolgd door de Opel Corsa (11.111), BMW 3-serie (10.173) en Ford Fiesta (8.365).
Bron: Traxio
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!