De negatieve impact van de coronapandemie en de halfgeleidercrisis op de Belgische autoverkoop lijkt bezworen, want met 131.484 nieuw ingeschreven wagens in het eerste kwartaal van 2023 herstelt de markt zich eindelijk. Voor een heuse hoerastemming is het evenwel te vroeg, want de nieuwe inschrijvingen liggen nog steeds 9.863 eenheden onder het gemiddelde van de voorbije 10 jaar.
Tegen elke inschrijving door een particuliere koper staan twee inschrijvingen door een professionele klant. Tijdens het eerste kwartaal van 2023 werden er 45.003 nieuwe wagen ingeschreven op de particuliere markt, goed voor een stijging van 14,4% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De professionele markt telde 86.381 afgeleverde wagens, goed voor een stijging van 35,5% tegenover 2022.
Marktaandeel stekkerwagens blijft stijgen
Met een marktaandeel van 68,3% blijven nieuwe auto's met een benzinemotor het populairst bij particuliere klanten. Zelfopladende hybrides vertegenwoordigen 13,1% van de particulaire autoverkoop van België tijdens het eerste kwartaal van 2023. Dieselwagens zakken onder de grens van de 10%, maar behouden hun voorsprong op plug-inhybride en elektrische auto's.
De professionele markt oogt helemaal anders. Ook hier zijn nieuwe wagens met een benzinemotor het populairst met aan marktaandeel van 36,6%, maar ze worden inmiddels op de hielen gezeten door plug-inhybride (24%) en elektrische auto's (21,4%).
Gemiddelde CO2-uitstoot onder de 100 gram
Bekijken we de volledige automarkt van België, dan is de elektrische auto voor het eerst goed voor een marktaandeel van 15%. Plug-inhybrides zijn goed voor 17,2% en zelfopladende hybrides voor 7,6% van de nieuwe inschrijvingen tijdens het eerste kwartaal van 2023. Stekkerwagens zijn intussen goed voor een marktaandeel van 40,6%.
Dat 4 op de 10 nieuw ingeschreven wagens een stekker heeft, zorgt ook voor een verlaging van de gemiddelde uitstoot (volgens WLTP). Voor het eerst zakt het gemiddelde onder de 100 gram per kilometer.
De populaire modellen op basis van motorisatie
Met 3.140 inschrijvingen in het eerste kwartaal van 2023 mag de Tesla Model Y zich de populairste elektrische auto noemen. Dat aantal ligt hoger dan de bestverkopende benzinewagen (Opel Corsa: 2.539 exemplaren), de bestverkopende dieselwagen (BMW 1 Reeks: 929 exemplaren), de bestverkopende hybride (Toyota Yaris: 2.881 exemplaren) en de bestverkopende plug-inhybride (BMW 3 Reeks: 1.417 exemplaren).
Kijken we naar de meest populaire wagen van het eerste kwartaal van 2023, dan neemt de Volvo XC40 de kop met 3.231 nieuw ingeschreven exemplaren. De Zweedse SUV bijft de Toyota Yaris en de Tesla Model Y net voor.
Top 10 best verkochte modellen (eerste kwartaal 2023)
1 | VOLVO XC40 | 3.231 |
2 | TOYOTA YARIS | 3.141 |
3 | TESLA MODEL Y | 3.140 |
4 | OPEL CORSA | 2.798 |
5 | BMW X1 | 2.367 |
6 | BMW 1 REEKS | 2.260 |
7 | DACIA SANDERO | 2.181 |
8 | CITROËN C3 | 2.180 |
9 | DACIA DUSTER | 2.143 |
10 | PEUGEOT 2008 | 2.119 |
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!