In 2022 mocht de VW Golf R 20 kaarsjes uitblazen, een verjaardag die Wolfsburg vierde met een speciale jubilieumeditie. Die 20 Years Edition behield de bekende 2 liter-turbobenzine, maar het vermogen werd voor de gelegenheid wel opgekrikt van 320 naar 333 pk. Die motor komt nu ook in de vernieuwde Volkswagen Golf R terecht. Het koetswerk volgt de designupdates van de facelift, weliswaar met grotere koelsleuven en extra spoilerwerk. Ook de gesmede Warmenau-velgen van 19 duim zijn nieuw.
De R-versie van de VW Golf 8.5, zoals de facelift ook genoemd wordt, komt dus met een 333 pk en 420 Nm sterke 2.0 TFSI die zijn vermogen via de gerobotiseerde DSG-transmissie en de 4Motion-vierwielaandrijving (met torque vectoring en driftmodus) op het asfalt zet. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 4,6 seconden - of 4,8 seconden als je de voor de Volkswagen Golf R Variant kiest. De topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 250 km/u, maar kan opgetrokken worden naar 270 km/u als je het Performance Package bijbestelt.
De nieuwe Volkswagen Golf R staat sowieso op een verlaagd sportonderstel met adaptieve DCC-demping. De rijmodi Comfort, Sport, Race en Individual staan pal, maar krijgen voortaan het gezelschap van een brandstofbesparende Eco-stand. Het Performance Package voegt de settings Drift en Special toe, met een kalibratie die aangepast is aan de Nordschleife van de Nürburgring. Dan klinkt de VW Golf R ook net iets heftiger, met dank aan de uitlaatlijn van Akrapovic. Er is ook sprake van een Black Edition, maar het is niet duidelijk of die naar België komt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!