Volkswagen is een beetje aan het sukkelen met de naamgeving van de sportieve modelversies. Met de GTI-badge kan Wolfsburg een van de meest gerenommeerde typebenamingen uit de autogeschiedenis claimen, toch besloten ze eerst om nog snellere (en vierwielaangedreven) R-varianten aan het gamma toe te voegen en vervolgens om de sportieve ID-modellen het GTX-achtervoegsel te geven. Dat was fout, erkent VW-baas Thomas Schäfer nu.
Wachten tot 2027?
De GTI- en de R-badges zullen de sportieve modelvarianten blijven sieren, maar de GTX-benaming zal beperkt worden tot de elektrische sportmodellen op het MEB-platform. Dat zijn er een heleboel, want na de ID.4 en ID.5 kregen ook de ID.3, de ID.7 en de ID.Buzz een GTX-afgeleide. Maar daarna zullen ook de elektrische modellen weer een GTI (voorwielaandrijving) of zelfs een R (vierwielaandrijving) zijn.
Niet echt een verrassing, want de sportversie van de VW ID.2 ALL Concept was geen GTX maar een GTI. En eerder maakte Volkswagen ook bekend dat de R-afdeling een submerk voor elektrisch aangedreven sportievelingen zou worden. In 2027 weten we meer, want dan zou de Duitse constructeur de eerste elektrische GTI op de markt brengen. Toch als ze hun naamstrategie niet opnieuw aanpassen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!