Volkswagen steekt zijn ambities niet weg: de ID.3 wil de kroon van de Kever en de Golf overnemen en de referentie worden van zijn segment en de verkooptopper van het merk. De elektrische middenklasser lijkt een goede start te hebben gemaakt, want in december 2020 stond de Volkswagen Golf op kop qua verkopen in Europa... met de ID.3 niet veraf op de tweede plek. Met de lancering van een basisversie van de ID.3 kan VW hopen voor een boost in de verkopen.
Nog maar het begin
Volkswagen heeft namelijk voorlopig de eerste verkopen gericht op de Pro-versie van de ID.3, met een autonomie van 426 km, een belangrijk argument om een elektrische wagen te verkopen. De vanafprijs van ongeveer 35.000 maakte hem echter geen verkoopkampioen tegenover een gevestigde en goedkopere Golf. Toch heeft de rush naar EV's de ID.3 geholpen om een plekje in de top 3 van verkopen van het afgelopen jaar te bemachtigen.
Zal deze prestatie lang blijven duren, of zelfs verbeteren? Dat is zeker mogelijk, gezien de druk op de consument - en de constructeurs - om een 'emissieloze' auto te kopen en gezien de ID.3 'Pure' wordt verwacht voor een prijs van ongeveer 30.000 euro en een WLTP-autonomie van 330 km. Met 26.987 verkochte exemplaren, volgt de ID.3 de Golf (29.949 stuks) dus nauw op in de ranglijst van de verkopen in december 2020. De top 5 wordt vervolledigd door de Tesla Model 3 (23.900), Renault Clio (22.959) en Peugeot 208 (20.832).
Gezinsuitbreiding
De Volkswagen-groep wil zich positioneren als marktleider qua EV's in Europa met een aanbod in de topklasse (Porsche Taycan, Audi e-Tron) dat zich naar beneden uitbreidt met de ID.3. Die laatste is natuurlijk de meest verkochte elektrische wagen van de groep met 68.800 bestellingen en 56.500 geleverde auto's, tegenover 47.300 voor de e-Tron en nog 41.300 voor de oude e-Golf over het hele jaar 2020.
De verkoopcijfers van VW's ID-familie zullen vermoedelijk blijven stijgen dankzij de uitbreiding van het gamma met de cross-over ID.4 en zijn coupé-afgeleide ID.5. Het lijkt erop dat de Duitse constructeur het juiste moment heeft gekozen om zijn EV-aanbod te lanceren als we de cijfers van JATO mogen geloven, wat een slag in het gezicht van de pioniers als Renault (Zoé) en Nissan (Leaf) zou zijn, net als voor de Koreanen Kia en Hyundai.
Wat Tesla betreft, zullen we in Europa waarschijnlijk moeten wachten op de komst van de compacte hatchback van het merk die minder dan 30.000 euro moet kosten om een juist idee te krijgen, aangezien de Model 3 en Model Y wat hoger op de prijsladder staan. Het spel is nog niet gespeeld, maar de zet van Volkswagen om de ID.3 als referentie te plaatsen qua 'betaalbare' elektrische wagens, lijkt voorlopig de winnende strategie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!