Na de Skoda Citigo in 2020 en de Seat Mii in 2021 valt nu ook het doek voor de derde musketier: het laatste exemplaar van de Volkswagen Up rolde deze week van de band in Bratislava en gaat op pensioen na een carrière van 12 jaar. De Slovaakse site gaat de nieuwe VW Passat Variant bouwen.
De compacte Volkswagen was verkrijgbaar als 100% elektrische e-Up (zie onderaan), al herinneren wij ons vooral de charmante GTI-versie. Die sportvariant werd aangedreven door een drukgevoede driepitter met een cilinderinhoud van 1 liter, goed voor een vermogen van 115 pk en een maximaal koppel van 200 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u vroeg 8,8 seconden en de topsnelheid bedroeg 196 km/u, maar het geboden rijplezier oversteeg die matige prestaties moeiteloos.
De rol van instapmodel wordt momenteel overgenomen door de VW Polo, zoals dat ook het geval was bij de Skoda Fabia en de Seat Ibiza eerder. Intussen maakt Volkswagen werk van een elektrische stadswagen die zich onder de in de loop van 2025 verwachte ID.2 zal positioneren en aangeboden zou worden voor minder dan 20.000 euro. Als Wolfsburg de huidige nomenclatuur voor EV-modellen trouw blijft, dan wordt de Up opgevolgd door de Volkswagen ID.1.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!