Volvo haalt de koppen door een bommetje te droppen: de Zweedse constructeur zal niet enkel stoppen met de verkoop van wagens met een verbrandingsmotor vanaf 2030, maar bovendien zullen deze wagens ook enkel online worden verkocht! Een beslissing die een grote impact zal hebben op de dealers van het merk.
Concessies als offer
Want naast de filosofie die gebaseerd is op het doel om een globale koolstofneutraliteit te bereiken tegen 2040, met enkel nog geëlektrificeerde Volvo's (PHEV of elektrisch) vanaf 2025, zal deze dubbele beslissing een enorme impact hebben op het distributie- en servicenetwerk van het merk. De dealers halen namelijk hun inkomsten uit twee hoofdbronnen: de verkoop van auto's en het onderhoud na verkoop.
Met een exclusieve online verkoop verdwijnt dus de eerste inkomensbron, terwijl de elektrische wagens ook nog eens een pak minder onderhoud nodig hebben. De vertegenwoordiging en het serviceaanbod van Volvo (maar binnenkort ook andere merken) zal dus waarschijnlijk verdwijnen of in elk geval aanzienlijk krimpen.
En de klanten?
Een enorme klap voor een sector die het duidelijk niet kon gebruiken. En een nieuwe beperking voor de consument, die nu verplicht via een digitale interface zal moeten gaan om een auto te kopen. Iets waar de Belgische automobilist momenteel nog niet klaar voor is. We twijfelen er niet aan dat deze beslissingen van Volvo (en zijn Chinese moederhuis) evenveel voordelen zullen hebben voor de financiën van het merk, die blijkbaar gunstig afwegen voor de zware gevolgen voor heel wat werknemers. Het valt nog te bezien wat de klanten zullen vinden van deze veranderingen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!