Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Na 45 jaar zegt Volvo de dieselmotor definitief vaarwel

Geschreven door Frédéric Kevers op 27-03-2024

Met deze XC90 is de laatste Volvo met dieselmotor van de band gerold. Het einde van een verhaal dat 45 jaar geleden begon met een zelfontbrander van Volkswagen-origine.

Volvo kijkt niet graag in de achteruitkijkspiegel. De Zweedse autoconstructeur richt zijn blik immers op een 100% elektrische toekomst, een streven dat in 2030 werkelijkheid zou moeten worden Verbrandingsmotoren zijn al een tijdje een noodzakelijk kwaad in Göteborg, maar van die vermaledijde diesel zijn nu ze wel af.

LEES OOK Het einde van de typische Volvo-break is in zicht

Want het laatste Volvo-model met zelfontbrander, een XC90, rolde intussen van de productieband op de site in Torslanda - officieel dan toch, de allerlaatste was een in Gent gebouwde Volvo V60.

Kleine, maar niet onbelangrijke noot: het gaat om personenwagens met dieselmotoren, natuurlijk. Volvo bouwt ook vrachtwagens. Met diesel.

VW, Renault, Audi en PSA

 

Gedurende 45 jaar waren Volvo-wagens en dieselmotoren twee handen op een buik, een verhaal dat in 1079 begon met de door een zes-in-lijn van Volkswagen aangedreven 244 GL D6. De atmosferische zelfontbrander had een cilinderinhoud van 2,4 liter en ontwikkelde een vermogen van 82 pk. Later zou Volvo ook diesels van achtereenvolgens Renault, Audi en PSA (Peugeot en Citroën) gebruiken.

Die verschillende samenwerkingsakkoorden willen niet zeggen dat Volvo geen eigen diesel ontwikkelde. In 2001 lanceerde de Scandinavische autobouwer immers een 2,4 liter-vijfcilindermotor, die je in zowat alle modellen zou terugvinden. In 2013 volgde de tweede generatie zelftonbranders: een deugdelijke, maar minder legendarische 2 liter-vierpitter.

In 2019 vertegenwoordigde de door een zelfontbrander aangedreven modellen nog meer dan de helft van de mondiale Volvo-verkoop, in 2022 zakte dat aandeel tot amper 8,9%. Ook bij andere merken staat de dieselmotor voor een gedwongen uitdoofscenario.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten