Volgens Febiac heeft 47,8% van de op onze markt verkochte auto's dit jaar een automatische versnellingsbak, tegenover 48% voor de manuele bakken. De overige 4,2% behoort tot de categorie 'onbekend', maar dat zouden ook vooral automaten zijn, waardoor er dit jaar (tot nu toe) voor het eerst meer auto's zijn verkocht waarin je niet zelf moet schakelen. In 2019 moest je nog in 54% van de verkochte auto's zelf roeren met de pook, in 2010 was dat nog 85 procent!
Meer en beter aanbod
De teloorgang van de handgeschakelde versnellingsbak lijkt dus definitief ingezet, niet in het minst omdat de kwaliteit van de automaten er flink op vooruit is gegaan. Gedaan zijn de tijden wanneer je met een automaat het gas intrapte en vervolgens de seconden kon tellen tot de versnellingsbak het juiste verzet had gekozen en je eindelijk aan de herneming kon beginnen. Tegenwoordig krijgt een auto slechte punten van ons als er ook maar een fractie van een seconde vertraging te bemerken is op de reactie van het gaspedaal.
Om maar te zeggen dat de kwaliteit er serieus is op vooruitgegaan. Een moderne automaat is naast comfortabeler ook sneller en zuiniger geworden dan een handbak. Mede dankzij de opkomst van de robotbak met dubbele koppeling, die lichter en compacter is dan de traditionele koppelomvormer en dus zijn weg heeft kunnen vinden in de kleinere en goedkopere auto's, die tot voor kort bijna uitsluitend met een handgeschakelde versnellingsbak waren te krijgen.
Elektrificatie als katalysator
Bovendien beginnen de constructeurs de voorkeur te geven aan de automaat. Mercedes kondigde onlangs aan binnenkort te willen stoppen met het leveren van een manuele transmissie. Doordat automaten tegenwoordig meestal zuiniger zijn, stoten ze minder CO2 uit en geraken de constructeurs dus gemakkelijker aan de opgelegde CO2-doelstellingen. Daarnaast: als bijna niemand nog een handbak koopt, waarom zou je als autobouwer nog twee transmissies ontwikkelen voor een model?
Tenslotte is er nog de elektrificatie van het wagenpark, vermoedelijk de laatste nagel aan de doodskist van de manuele versnellingsbak. Een hybride met een handbak is erg zeldzaam, op de oude Honda CR-Z na. Zelfs de Volkswagen Golf is er enkel als mild hybride te krijgen met een DSG-bak. Een nieuwe elektrische wagen met een echte schakelpook kom je al helemaal niet tegen. En zo gaat de traditionele transmissie waarschijnlijk verloren samen met de traditionele aandrijflijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!