Vóór Covid was het de norm om 2, 3... 6 maanden te wachten tussen de onthulling van een nieuw model op een autosalon en de aankomst ervan bij de dealers en op onze wegen. Sinds Covid en de halfgeleidercrisis zijn deze lange wachtmaanden, die soms meer dan een jaar kunnen bedragen, echter gemeengoed geworden. De situatie verbetert, maar er zijn nog steeds een paar modellen die traag in de showrooms arriveren. En als de auto al te zien is bij de dealer, wordt hij niet noodzakelijk snel aan de klant geleverd. Als gevolg daarvan zien we ze niet vaak op onze wegen.
Nissan Ariya: bijna 2 jaar
Een van de beste voorbeelden voor deze ongewone vertraging is de Nissan Ariya. Hij werd onthuld in 2020, en we konden hem begin 2021 statisch bewonderen met een Japans pre-productiemodel... Maar eentje met een Belgische plaat op de neus is er nog niet. Het orderboek gaat binnenkort open. De nieuwe elektrische auto van het Japanse merk zal echter pas ten vroegste aan het einde van de zomer worden geleverd. De productie voor Europa begint goed op gang te komen, en in Noorwegen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk kan hij al worden voorbesteld. Voor België moeten we nog wachten. Nissan wil een lange wachttijd tussen bestelling en levering vermijden... en stelt daarom de lancering uit.
De andere nieuwe producten van het merk hebben hun eigen kalender: de X-Trail komt aan het eind van de zomer, in september. De Townstar, benzine en elektrisch, zal ook in 2022 verschijnen.
Astra en C5 X
Het grote nieuws bij Stellantis is de Opel Astra, die in juli 2021 onthuld werd. Zijn komst is echt aanstaande. De productie begint in maart. Vanaf dan zullen de eerste auto's in april bij de dealers staan en de eerste leveringen aan klanten zullen in mei-juni beginnen als berline en vervolgens als break.
Voor Citroën is de C5 X, die in april 2021 werd onthuld, ook uitgesteld. Deze grote cross-over wordt in april verwacht. Intussen zal het merk met de chevrons in mei-juni 2022 de gefacelifte C5 Aircross lanceren.
308 en DS4
De Peugeot 308 en de DS 4 zijn al verkrijgbaar, maar toch zijn ze nog zeldzaam op straat. Er is een logische verklaring. Door de langere levertijd en na een kleine softwarefout bij de eerste exemplaren van de 308, hebben de eerste Peugeot-klanten ze nog maar druppelsgewijs ontvangen, afhankelijk van de uitrusting, motoren en opties.
Er zijn er nog niet genoeg om alomtegenwoordig te zijn op straat. Dit wordt de zichtbaarheidsdrempel genoemd. In België betekent dit ten minste 1000 auto's. Peugeot heeft in België al enkele honderden exemplaren van de 308 berline afgeleverd. De productie van de 308 SW is begonnen. Die zal in april bij de dealers staan en in mei-juni worden geleverd. Binnenkort zullen er dus in het hele land nieuwe 308's te zien zijn.
Wat de DS 4 betreft, is de importeur tevreden met de bestellingen. Er zijn veel leveringen aan de gang, zonder al te veel problemen wat betreft de timing. De Jeep Grand Cherokee die in september werd voorgesteld, is in juni in België te bestellen en zal in september bij de dealers staan en dus leverbaar zijn. De Alfa Romeo Tonale wordt volgende week gepresenteerd en zal in juni op de markt komen. Dat is een meer klassieke, pre-Covid lanceringstermijn.
Vertraagde lanceringen
Tesla heeft al eerder lanceringen uitgesteld, dat is met de Cybertruck niet anders. Die komt pas in 2023. Voor Maserati is de presentatie van de Grecale, zonder camouflage, gepland voor het voorjaar. Deze was gepland voor het najaar van 2021 en moest op het laatste moment worden uitgesteld.
Dit zijn slechts een paar bekende voorbeelden. De situatie is verschillend voor elk merk, en soms zelfs voor elk model. De tijdschema's voor de onthulling door de fabrikanten worden aangepast aan de beschikbaarheid van de voor de productie benodigde chips en onderdelen. Vooral omdat het starten van de assemblage van een nieuw model de assemblage van reeds bestelde wagens zou kunnen vertragen. Een jongleerkunst die soms een paar kleine offers vergt in de haast om nieuwe producten te presenteren en te ontdekken. En om het probleem van de nieuwe Toyota Land Cruiser te vermijden, die slachtoffer is van zijn succes in Azië: een levertermijn van 4 jaar!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!