Diesels hebben het moeilijk, als gevolg van recordprijzen aan de pomp, ontradende belastingen en lage-emissiezones voor zelfontbranders. De inschrijvingscijfers van ACEA (de Europese vereniging van autofabrikanten) laten zien dat de verkoop van dieselmodellen in juli 2023 (opnieuw) daalde: -9,1% binnen de Europese Unie en -9,0% als de EVA-landen (IJsland, Noorwegen, Zwitserland) en het VK worden meegeteld. De verkoop houdt echter goed stand in landen als Malta, Slowakije, Tsjechië, Roemenië en Letland. En in Duitsland is de verkoop stabiel gebleven ten opzichte van juli 2022. Maar hij daalt onverbiddelijk in België (-41,2%!), Frankrijk, Zweden, Portugal, Luxemburg en Denemarken... Diesel is zelfs zo goed als verdwenen van de markt voor nieuwe auto's in Nederland, Finland en Cyprus (ondanks een stijging van de anekdotische verkoopcijfers op de Cypriotische markt). In juli 2023 verkochten werden in de EU als geheel meer diesels dan EV's verkocht, maar niet als de EVA-landen en het VK worden meegerekend.
Booming
De totale markt voor nieuw ingeschreven auto's groeide in juli met +15,2% in de EU en met +16,7% in heel Europa in 2023. Hoewel benzine, zonder elektrificatie (+5% / +5,9%), goed standhield, was het de volledig elektrische auto die opviel in juli. De verkoop steeg met 60% binnen de EU en met 62,4% inclusief de EVA-landen en het VK. Met 115.971 inschrijvingen in de Europese Unie overtroffen elektrische auto's de plug-inhybrides (67.060), die ook stegen (+14,5%).
Koning benzine
De populairste geëlektrificeerde aandrijflijn blijft echter de ‘zelfopladende’ hybride, met 217.530 inschrijvingen in de EU (+31,6%). Inclusief de EVA-landen en het VK zijn dat er 268.514 voor hybrides (+30,5%) tegenover 149.219 voor elektrische auto's (+62,4%). Van de 1.022.468 ingeschreven nieuwe auto's in Europa zijn er echter nog 369.649 met enkel een verbrandingsmotor op benzine.
Kloof tussen west en oost
De groeiende populariteit van elektrische auto's is vooral merkbaar in Scandinavië, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de westelijke landen van de Europese Unie. In Duitsland heeft de verkoop van volledig elektrische auto's (BEV's) die van diesels ingehaald (48.682 vs. 42.496). Hetzelfde geldt voor Frankrijk (16.867 vs. 12.493) en bij ons in België, dankzij de bedrijfswagens: 6.731 BEV's vs. 2.784 diesels. Ook in Zwitserland gaat het wagenpark op de elektrische toer, met een stijging van 81% in de verkoop van elektrische auto's in juli 2023, voor een totaal van 3.649 inschrijvingen, tegenover 1.981 voor diesels (status-quo). Ook in Portugal is de verkoop van BEV's sterk gestegen (+112,2%), tot zelfs voorbij het niveau van diesels (2.697 vs. 1.727).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!