Een zelfrijdende auto bestellen met je smartphone en betalen voor elk specifiek gebruik: zo tekent de toekomst van de auto zich af op middellange en lange termijn. Dit soort innovatie is niet futuristisch, want initiatieven zoals CityScoot verhuren nu al tweewielers voor een vaste prijs per minuut. Het gebruik zelf vormt de kern van het debat, zoals Tesla heeft aangetoond met de nieuwe Model 3 (die voor ons, Europeanen, nog toekomstmuziek is). Deze auto is er helemaal op voorzien om gedeeld te worden.
Brede waaier van deeldiensten
We weten dat de zelfrijdende auto nog niet voor morgen is, ook al beloven alle actoren hem binnen de tien jaar. Laat ons niet vergeten dat de technologie haar limieten heeft en dat de samenleving niet zo gemakkelijk verandert. Maar er bestaan al tussenvormen, zoals het platform Car2Go van Daimler/Mercedes. En de initiatieven beperken zich niet tot Europa, want overal in de wereld vormen de vervuiling en de verkeersopstopping een probleem. Constructeurs worden in sommige regio’s zoals China zelfs verplicht om sneller voor oplossingen te zorgen. In 2016 kwam Volkswagen op de proppen met Moia. Het idee is eenvoudig: verzamel zo veel mogelijk leden want als de constructeurs geen auto’s meer verkopen moeten ze die toch nog op een of andere manier kwijt kunnen. Verhuur op kort (of zelfs zeer korte) termijn is een van de oplossingen. PSA denkt er hetzelfde over en herinvesteerde in de Amerikaanse markt via mobiliteitsmerk Free2Move.
Optimistische vooruitzichten voor robot-auto
Volgens diverse studies die ons vrij optimistisch lijken, kunnen robot-taxi’s tegen 2030 zo’n 40 procent van de inkomsten van de sector voor hun rekening nemen. Het blijft wel de vraag of die op zo’n grote schaal gebruikt zullen worden. Tegelijk denken voorspellers die geloven in deze toekomst dat de vraag naar personenwagens met 30 procent zal dalen. Dit suggereert ook een vorm van ‘collectief ontslag’ bij constructeurs die zich niet tijdig aanpassen… Aan de elektrische auto bijvoorbeeld. Volgens de optimisten van Bank of America Merrill Lynch zou die 12 procent van de markt vertegenwoordigen in 2025, 34 procent in 2030 en zelfs 90 procent in 2050. Dat valt nog te bezien, want vandaag vertegenwoordigt de elektrische auto maar 1,5 procent van de markt. Alleen plaatselijke of nationale initiatieven kunnen dit ombuigen. Kijk bijvoorbeeld naar Noorwegen de afgelopen jaren (12 procent van de markt) of China, waar de autoriteiten vanaf 2019 quota voor elektrische auto’s willen opleggen en zelfs overwegen om auto’s met verbrandingsmotor simpelweg te verbannen.
Kortom, de weg naar de toekomst zal aantonen dat er geen kopers zijn voor zelfrijdende auto’s maar wel een pool van gebruikers. Dat stelt ongetwijfeld enkele problemen qua rendabiliteit want elektrische auto’s – ongetwijfeld de zelfrijdende auto’s van morgen – kosten zeker 20 procent meer om te produceren. Vandaag toch. In vergelijking met andere nieuwe technologieën blijft de auto een sector met lage marges. Dat maakt een haalbaar scenario voor de toekomst nog moeilijker.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!