De snelle verspreiding van elektrische steps in grote steden levert veel problemen op. Hoewel het duidelijk is dat deze machines het transport van de toekomst vormen in een multimodale samenleving, hebben de autoriteiten niettemin besloten om met de wetgeving wat orde op zaken te stellen. Sinds de introductie van de tweewielers zijn openbare ruimtes een stuk chaotischer geworden, vooral op trottoirs waar wildparkeren een echte plaag is voor voetgangers.
Ook in Parijs
Recentelijk besliste de socialistische burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo, om steps op de trottoirs te reglementeren en te verbieden. Bovendien zullen ze moeten parkeren op vaste plaatsen die ook worden gebruikt door auto’s en andere gemotoriseerde tweewielers. Bovendien wordt de snelheid beperkt tot 20 km/u en zelfs maar 8 km/u in voetgangersgebieden.
En in Brussel?
Brussel Mobiliteit heeft ook besloten om actie te ondernemen rond elektrische steps. De regio houdt de potentiële risicogebieden van wildparkeren in het oog. Vanaf nu moeten nieuwe beheerders ervoor zorgen dat de toestellen na gebruik correct geparkeerd worden. Inge Paemen gaf aan dat het doel van deze regel is om zwakke gebruikers, voetgangers dus, te beschermen, vooral rond de Grote Markt. In geval van een schending van die regels zullen boetes rechtstreeks bij de exploitant worden geïnd, de exploitatievergunning kan zelfs worden ingetrokken in geval van recidive. Het valt nog te bezien hoe de exploitanten nu zullen reageren. En hoe ze erin zullen slagen om deze nieuwe regels af te dwingen bij gebruikers die al gewend zijn om te doen wat ze willen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!