Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / De Wever I: wat verandert er qua verkeersveiligheid?

Geschreven door Steven Appelmans op 11-02-2025

De nieuwe regering wil werk maken van een betere verkeersveiligheid. Daarvoor hebben ze een aantal werkpunten en voorstellen opgenomen in het regeerakkoord. Een overzicht.

Boetes?

Het rijbewijs op punten komt er niet. Wat niet wil zeggen dat de regering daarom niets wil ondernemen tegen hardleerse automobilisten. Om veelplegers harder te kunnen bestraffen, komt er een centraal dataregister. Een lijst waar je automatisch op verzeild bij het plegen van een overtreding van de derde of vierde graad. Snelheidsovertredingen met meer dan 20 km/u te veel is daar een voorbeeld van. Net als de GSM gebruiken achter het stuur of rijden onder invloed (meer dan 0,8 promille). Rij je binnen een periode van drie jaar acht keer te snel (+ 20 km/u), word je drie keer betrapt met je telefoon of blaas je twee keer positief, dan zal die herhaling extra gewicht krijgen in de strafmaat.

Slot?

Word je aan de kant gezet door de arm der wet – om welke reden ook – dan resulteert dat automatisch ook in een ademtest. Loop je daarbij voor een tweede keer in drie jaar tijd tegen de lamp, dan ben je al zeker van een alcoholslot. Naast, zoals daarnet al gezegd, de hogere boete waaraan je je evenzeer mag verwachten.

Daarnaast wil de regering ook een rijbewijsslot invoeren. Daarbij word je auto pas vrijgegeven als je aan de blokkerende elektronica kan bewijzen dat je je rijbewijs weldegelijk nog altijd in je bezit hebt. Waarmee de ministers hopen te voorkomen dat je nog achter het stuur kruipt zonder geldige papieren.

Camera’s?

In het regeerakkoord wordt voorgesteld de ANPR-camera’s breder in te gaan zetten. Door ze bijvoorbeeld GSM-gebruikers te laten opsporen.

Een suggestie die op nogal wat controverse stoot. Voornamelijk dan omdat het maken van dergelijke beelden wel eens een inbreuk zou kunnen betekenen op onze privacy. Om maar te zeggen dat daar voorlopig nog een deftig wettelijk kader voor ontbreekt.

Strafwet?

Als het van de regering afhangt, kan je binnenkort vervolgd worden voor 'verkeersdoodslag'. De definitie van dat delict staat nog niet volledig op punt, maar kort gesteld komt het erop neer dat de term - en de zwaardere straffen die erbij horen - gebruikt zal worden bij een dodelijk ongeval uitgelokt door roekeloos dan wel agressief rijgedrag. 

Maatregelen die passen in het streven van ons land om tegen 2050 geen enkele verkeersdode meer te hoeven betreuren. Een doel waar we in het eerste semester van 2024 al een ferme stap hebben gezet met een daling van maar liefst 12% in het aantal ongevallen met dodelijke afloop. Een puik resultaat dat we, dixit VIAS (het Vlaamse Instituut voor Verkeersveiligheid), te danken hebben aan...de EV. Bestuurders van een elektrische auto zitten namelijk met een beperkte(re) autonomie waardoor ze vanzelf trager gaan rijden. 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten