Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / LEZ Brussel: verbod op Euro 5-diesels uitgesteld tot 2027

Geschreven door Frédéric Kevers op 03-09-2024

Een uitstel van twee jaar, want 1 januari 2025 wordt 1 januari 2027. Tot dan mogen Euro 5-diesels de lage-emissiezone (LEZ) van Brussel nog binnen.

Het verbod op het verkeer van Euro 5-dieselvoertuigen, dat oorspronkelijk gepland stond voor januari 2025 in Brussel, is uitgesteld tot 2027, wat automobilisten twee extra jaren respijt biedt. Deze beslissing is genomen vanwege de moeilijke economische situatie, waardoor veel huishoudens niet in staat zijn hun voertuigen te vervangen, evenals het gebrek aan financiële steun om dit te doen.

Bovendien is de tweedehandsmarkt zwaar getroffen, met een waardevermindering van 40% voor Euro 5-dieselvoertuigen. Dit uitstel zou de druk op deze markt moeten verminderen en biedt daardoor zowel automobilisten als professionals in de automobielsector wat ademruimte, terwijl de milieuambities van de regio behouden blijven.

Volgens de Brusselse overheden is het doel een betere balans te vinden tussen de economische realiteit van huishoudens en de noodzaak van een ecologische transitie, terwijl men zich beter voorbereidt op de toekomstige invoering van het verbod op Euro 5-dieselvoertuigen in de Belgische hoofdstad.

Minder NOx-uitstoot

Dankzij de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) in Brussel zijn de NOx-emissies al met 40% verminderd, wat aantoont hoe effectief deze maatregel is voor de verbetering van de luchtkwaliteit. Het aanvankelijke verbod op Euro 5-dieselvoertuigen, gepland voor 2025, kreeg echter kritiek vanwege de vermeende inconsistentie ervan. Deze voertuigen zijn namelijk uitgerust met roetfilters, maar niet met NOx-filters, wat betekent dat ze nog steeds stikstofoxiden uitstoten, ondanks de verbeteringen op het gebied van fijnstofreductie.

De nieuwe deadline van 2027 zal een geleidelijkere transitie mogelijk maken. De Brusselse autoriteiten hebben een overgangsperiode voorzien tot 1 april 2027. Na deze datum zullen overtreders boetes riskeren die kunnen oplopen tot 350 euro per overtreding. Dit extra uitstel geeft betrokken Brusselaars meer tijd om hun voertuig te vervangen, waardoor een massale haast vlak voor de oorspronkelijke deadline in 2025 wordt voorkomen.

Bovendien biedt het uitstel de Brusselse autoriteiten de kans om beter voorbereid te zijn en wellicht extra steunmaatregelen te ontwikkelen om huishoudens te helpen de overstap te maken naar schonere voertuigen. Dit beleid streeft ernaar om de luchtkwaliteit in Brussel verder te verbeteren zonder gezinnen en automobilisten financieel te overbelasten., klinkt het vanuit de hoofdstad. Het uitstel geeft betrokkenen nu een waardevolle kans om zich beter aan te passen aan de veranderingen en om te anticiperen op de groeiende vraag naar milieuvriendelijke alternatieven, zoals elektrische voertuigen en hybride technologieën, die in de nabije toekomst steeds prominenter zullen worden.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten