Om de elektrische transformatie te ondersteunen, had Duitsland zich het ambitieuze doel gesteld om 1 miljoen laadpalen voor elektrische auto's te voorzien tegen 2030. Hoewel deze plannen in 2021 in een regeerakkoord gegoten werden, keert de Duitse overheid stilletjes op zijn stappen terug.
Momenteel telt het grondgebied van Duitsland 85.000 openbare laadstations, waarvan ongeveer 15.000 snelladers. En in de plaats van 1 miljoen laadpalen, wordt er nu gesproken over 450.000 à 800.000 exemplaren tegen 2030. De uitleg: de eigenaars van een elektrische auto laden vooral thuis. En als ze het toch onderweg doen, dan is dat doorgaans via een snellader.
Groter rijbereik
Thuisladen werd onderschat, zo klinkt het. Nu steeds meer mensen over zonnepanelen beschikken, laden ze hun elektrische auto liever thuis op. Want handiger en goedkoper. Bovendien worden de snelladers langs de snelweg steeds sneller, waardoor je niet altijd en overal op zoek moet naar een laadpaal. Daarom zou Duitsland vooral willen inzetten op die steeds snellere snelladers.
Ook de evolutie van de elektrische auto zelf speelt een rol. Want de batterijen worden steeds groter en de elektromodules steeds efficiënter, waardoor het rijbereik toeneemt en de range anxiety beetje bij beetje bezworen wordt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!