De SNCF (Franse spoorwegen) heeft besloten om de autotreinservice definitief stop te zetten. Deze dienst stelde passagiers in staat om samen met hun auto naar de vakantiebestemming te sporen (weliswaar via een verschillende trein), zodat ze zowel de heen- als terugrit in alle comfort konden afleggen en er toch over hun eigen wagen konden beschikken. Op 14 december stopt de SNCF met deze formule.
Te weinig interesse
De autotreinen geraakten niet langer gevuld (slechts 68% bezettingsgraad, terwijl de SNCF pas break-even draaide vanaf 85%), waardoor de Franse spoorwegen zich genoodzaakt voelden om de prijzen te verhogen. Maar daardoor zakte de interesse in deze alternatieve reisformule verder weg, waardoor de service economisch onhoudbaar werd. Opvallend: de autotrein wordt vooral gebruikt door 60-plussers om van hun thuis in Parijs naar hun buitenverblijf in de Provence of de Franse Rivièra te reizen.
Autosnelwegen
Dit type dienst verloor zijn aantrekkingskracht in de jaren tachtig met de ontwikkeling van de autosnelwegen en een beter comfort voor auto's, die ook op lange reizen betrouwbaarder waren. Voor teleurgestelde klanten biedt de SNCF aan om een beroep te doen op transitdiensten (met of zonder beroepschauffeur) of vrachtvervoerdiensten om hun auto over de weg naar de bestemming te laten brengen. Autotrain had echter ook gepromoot kunnen worden als alternatieve oplossing om de CO2-voetafdruk te verkleinen. In België werd dit soort vervoer in september 2003 afgeschaft. De auto's werden vervolgens geladen in Bressoux, Denderleeuw of Schaarbeek en begeleidden hun eigenaars in alle comfort naar Frankrijk, maar ook naar Oostenrijk, Italië en Zwitserland.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!