Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / De Franse autotrein rijdt niet meer

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-09-2019

Het was een alternatieve oplossing om van je auto te genieten op vakantie, zonder dat je zelf naar je bestemming moest rijden. Was, want de autotrein rijdt niet meer.

De SNCF (Franse spoorwegen) heeft besloten om de autotreinservice definitief stop te zetten. Deze dienst stelde passagiers in staat om samen met hun auto naar de vakantiebestemming te sporen (weliswaar via een verschillende trein), zodat ze zowel de heen- als terugrit in alle comfort konden afleggen en er toch over hun eigen wagen konden beschikken. Op 14 december stopt de SNCF met deze formule.

Te weinig interesse

De autotreinen geraakten niet langer gevuld (slechts 68% bezettingsgraad, terwijl de SNCF pas break-even draaide vanaf 85%), waardoor de Franse spoorwegen zich genoodzaakt voelden om de prijzen te verhogen. Maar daardoor zakte de interesse in deze alternatieve reisformule verder weg, waardoor de service economisch onhoudbaar werd. Opvallend: de autotrein wordt vooral gebruikt door 60-plussers om van hun thuis in Parijs naar hun buitenverblijf in de Provence of de Franse Rivièra te reizen.

Autosnelwegen

Dit type dienst verloor zijn aantrekkingskracht in de jaren tachtig met de ontwikkeling van de autosnelwegen en een beter comfort voor auto's, die ook op lange reizen betrouwbaarder waren. Voor teleurgestelde klanten biedt de SNCF aan om een beroep te doen op transitdiensten (met of zonder beroepschauffeur) of vrachtvervoerdiensten om hun auto over de weg naar de bestemming te laten brengen. Autotrain had echter ook gepromoot kunnen worden als alternatieve oplossing om de CO2-voetafdruk te verkleinen. In België werd dit soort vervoer in september 2003 afgeschaft. De auto's werden vervolgens geladen in Bressoux, Denderleeuw of Schaarbeek en begeleidden hun eigenaars in alle comfort naar Frankrijk, maar ook naar Oostenrijk, Italië en Zwitserland.

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten