Zijn accupakket is de achilleshiel van een elektrische auto, want onoordeelkundig gebruikt tast de zogeheten State of Health (SoH) van de batterijen aan. En dat heeft dan weer een negatieve impact op het rijbereik en uiteindelijk ook op de herinruilwaarde, want al die elektrische bedrijfswagens komen op een bepaald moment op de tweedehandsmarkt terecht. Er zijn een heleboel tips op de State of Health zo optimaal mogelijk te houden, maar dankzij onderzoek van de Stanford University krijgen we ook nieuwe inzichten.
In tegenstelling tot wagens met een verbrandingsmotor houden elektrische auto's ervan om flink op hun staart te worden getrapt. Bij zwaar gebruik zouden de batterijen tot 40% langer meegaan dan bij gebruikers die het accupakket van hun EV proberen te sparen, in de verkeerde veronderstelling dat ze zo de State of Health op peil houden. Meer nog: accu's gaan net langer mee als je ze zo nu eens dan stevig bij het nekvel grijpt, bijvoorbeeld door een flink door te trekken. Elektrische auto's accelereren niet alleen als de bliksem, het blijkt ook goed voor hun batterijen.
Volgens het onderzoek van Stanford University blijft de invloed van hoe je laadt (AC versus DC, tot 80 of toch tot 100%) en hoe vaak je laadt op de batterijdegradatie beperkt, toch zolang je je elektrische auto op een normale manier gebruikt. De grootste factor op de State of Health is de leeftijd van het accupakket: hoe ouder de batterijen, hoe minder efficiënt een EV wordt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!