Met zijn 50,5 kilometer is de tunnel onder het Kanaal maar klein bier in vergelijking met de FinEst Link-plannen. Sinds 2016 willen Finland en Estland hun respectieve hoofdsteden Helsiniki en Tallinn met elkaar verbinden via een meer dan 100 kilometer lange tunnel onder de Baltische zee. Daar zouden dan passagiers, vracht en auto’s door kunnen worden vervoerd. De eerste studie van het project is vorige week, op 7 februari, voorgesteld. De driebuizige onderzeese tunnel zou naar schatting 16 miljard euro gaan kosten en moet de reistijd grondig inkorten en de economische, culturele en toeristische contacten verbeteren tussen de twee steden, maar ook tussen Noord- en Centraal-Europa en met bepaalde westerse regio’s.
Veerboot of Sint-Petersburg
Wie vandaag van de ene hoofdstad naar de andere wil (die 88 kilometer uit elkaar liggen), moet ofwel de Finse Golf in de Baltische Zee overvaren, ofwel via Rusland reizen. Beide oplossingen bieden heel wat ongemakken. In de zomer duurt een overvaart minstens 1,5 uur. In de winter wordt dat minstens 2 uur over een soms bevroren zee. Daar moet dan nog de tijd aan worden toegevoegd die je verliest bij het in- en uitschepen. Door Rusland trekken vereist een paspoort, een visum en engelengeduld aan de grens. Je moet bovendien overweg kunnen met de typische Russische rijstijl volgens het principe “Дай дорогу дураку” (“Daï dorogou dourakou” of “gekken krijgen voorrang”). Deze omweg van 700 kilometer neemt minstens 11 uur in beslag.
Auto’s op wagons
Een project waar nu veel voorkeur naar uitgaat om al dit tijdverlies te vermijden, heet FinEst Link: een 102,3 kilometer lange spoorwegtunnel. Die is dus dubbel zo lang als de Eurotunnel onder het Kanaal. Hij kiest wel voor dezelfde structuur, met drie buizen. Er komt een tunnel met een diameter van 10 meter in elke richting voor de treinen en de wagons en een buis van 8 meter voor dienstvervoer of evacuatie. De auto’s en vrachtwagens worden vervoerd in wagons die tegen 160 km/h rijden. Er komt ook een TGV die 200 km/haalt en een vrachttrein met een top van 120 km/h. Onderweg worden twee kunstmatige eilanden opgericht die met de tunnels zijn verbonden voor onderhoud of als vluchtoord bij ongevallen. Voor de graafwerken zou 21 miljoen kubieke meter grond worden verzet.
FinEst Link
De kostprijs wordt geschat op 16 miljard euro maar zou kunnen oplopen tot boven de 20 miljard. De werken zouden in 2025 van start kunnen gaan en de voltooiing zou voor 2040 zijn. Dat is de vroegst mogelijke datum, want er komen rivaliserende voorstellen van onder meer Chinese fondsen. Toch lijkt FinEst Link vandaag het meest doordachte voorstel. Het krijgt de steun van de Finse en Letse overheden, die maar wat graag een droge verbinding onder de Finse Golf zouden zien, zodat een soort grote metropool zou kunnen ontstaan. De banden tussen de twee steden worden trouwens elk jaar inniger, en niet enkel omdat de Finnen graag goedkope alcohol gaan kopen in Tallinn. In 1995 namen net iets minder dan 200.000 auto’s de overzetboot, maar in 2014 waren dat er 1,2 miljoen, en het aantal blijft maar toenemen. Tegen 2040 zouden gemakkelijk 2 miljoen auto’s per jaar tussen beide hoofdsteden reizen. Dat verklaart meteen waarom zo’n tunnel, die het hele jaar door een vaste en korte reistijd kan garanderen, zo belangrijk kan zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!