Vandaag toont een bestuurder met een handgebaar of een hoofdbeweging aan een voetganger dat hij zonder gevaar kan oversteken. Maar hoe moet de zelfstandige auto van morgen communiceren met andere weggebruikers (voetgangers, fietsers, menselijke autobestuurders)? Ford denkt in de Verenigde Staten over die vraag na in samenwerking met het Virginia Tech Transportation Insitute. De twee partners werken aan een visuele taal met lichtsignalen waarmee autonome voertuigen duidelijk hun bewegingen aan andere weggebruikers tonen, zodat die geen schrik krijgen wanneer ze een auto zonder bestuurder op zich af zien komen.
Bestuurder ‘in’ de stoel
Voor zijn tests met een Transit Connect zit er weliswaar een bestuurder in de auto, maar die is vermomd zodat hij opgaat in zijn stoel, waardoor andere weggebruikers echt de indruk krijgen dat er niemand aan het stuur zit. De constructeur voert zijn tests uit op de openbare weg in het noorden van Virginia. De lichtsignalen waarmee wordt gewerkt, zijn: twee naast elkaar bewegende witte strepen om aan te geven dat het voertuig volledig tot stilstand zal komen; een continu wit licht toont dat de auto rijdt; een snel knipperend wit licht moet duidelijk maken dat de auto op het punt staat vanuit stilstand weg te rijden. Ford heeft al meer dan 150 uur videomateriaal verzameld over een afstand van 1.800 mijl om de reacties van andere weggebruikers op deze lichtsignalen te analyseren. De autobouwer wil graag een standaard bedenken in de lichtsignalen van autonome voertuigen die door alle constructeurs zou worden toegepast.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!