Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Gedeelde mobiliteit in Brussel kan beter

Geschreven door Frédéric Kevers op 24-11-2021

Volgens een studie van Fluctuo, een specialist in de analyse van real-timegegevens over gedeelde mobiliteit, bevindt Brussel zich in het midden van het Europese peloton. Welke stad doet beter, welke slechter?

De European Shared Mobility Index van Fluctuo brengt de deeldiensten van 16 Europese steden in kaart. Een overzicht van de belangrijkste resultaten van deze studie, die zich baseert op data van 30 september 2021.

Over welke 16 steden gaat het?

  • Barcelona
  • Berlijn
  • Bordeaux
  • Brussel
  • Hamburg
  • Londen
  • Madrid
  • Milaan
  • Oslo
  • Parijs
  • Praag
  • Rome
  • Rotterdam
  • Stockholm 
  • Warschau 
  • Wenen

Welke steden scoren het best op de European Shared Mobility Index?

  • Berlijn: de Duitse hoofdstad biedt 24 verschillende deeldiensten aan
  • Bordeaux en Madrid: 23
  • Hamburg, Milaan en Parijs: 21

Welke steden scoren het slechtst?

  • Warshau: de Poolste hoofstad biedt slechts 10 verschillende deeldiensten aan
  • Praag: 13
  • Londen, Rotterdam en Wenen: 14

Hoe doet Brussel het?

Op 30 september 2021 waren er 18 verschillende deeldiensten actief in de Belgische hoofdstad. Opgepast: de European Shared Mobility Index van Fluctuo neemt taxidiensten (zoals Uber), carpooling (zoals BlaBlaCar) of leasingfietsen (zoals SwapBike) niet op in het onderzoek.

In Brussel vertegenwoordigt de elektrische step het leeuwendeel van de gedeelde mobiliteit, met meer dan een op twee gedeelde voertuigen. De fiets staat op de tweede plaats met 20%, maar verliest wel terrein. Nu, als je het aantal deelfietsen mer 10.000 inwoners telt, dan doet Brussel het wel goed. Enkel Milaan, Parijs en Barcelona doen dan beter. Daarna komen de deelwagens, die 10% van de gedeelde mobiliteit in Brussel voor hun rekening nemen.

Groeiend aanbod, maar marginale hoeveelheid

De belangrijkste bevinding van deze studie is echter dat gedeelde mobiliteit slechts een zeer klein deel uitmaakt van het stedelijk verkeer, met slechts 280.000 geregistreerde gedeelde voertuigen voor alle 16 steden die in aanmerking zijn genomen.

Dit impliceert dat particuliere, individuele mobiliteit nog steeds het belangrijkste vervoermiddel is. naast het openbaar vervoer. Dus dat de gedeelde mobiliteit momenteel slechts een beperkt impact heeft op het terugdringen van de stedelijke congestie.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten