Met kunstmatige intelligentie, updates op afstand, de mogelijkheden van nieuwe elektrische architecturen en verbeterde connectiviteit dankzij 5G zal de mobiliteit van morgen evenveel – zo niet meer – afhangen van software dan van hardware. Een vooruitzicht dat nieuwe deuren opent voor de Hyundai-groep. De Koreanen willen leider worden op het gebied van mobiliteit dankzij een volledige herziening van hun ecosysteem met voortdurende evoluties van de softwaretechnologie.
Een nieuwe mobiliteit
Terwijl Hyundai het natuurlijk heeft over OTA-updates (Over The Air) die tegen 2025 op al zijn modellen beschikbaar zullen zijn, en de ontwikkeling van een eigen voertuigbesturingssysteem (ccOS), ligt de nadruk van zijn 'Unlock the software Age'-strategie op twee andere aspecten: Software Designed Vehicles (SDV) en het aanbieden van een wereldwijd mobiliteitsaanbod met auto's, maar ook Advanced Air Mobility (AAM), Purpose Built Vehicles (PBV), robots en robottaxi's. Dit alles wordt beheerd via een Global Software Center dat in staat is de gegevens die door de verschillende "connected mobility objects" worden verzameld, te sorteren, te verwerken en te exploiteren.
Software Designed Vehicle
In het kader van deze nieuwe strategie is de SDV de hoeksteen die de verschillende softwareparameters moet integreren, zoals OTA-updates, gecentraliseerd mobiliteitsbeheer, enzovoort. Om dit mogelijk te maken zal Hyundai een EV-platform van de volgende generatie ontwikkelen dat de ontwerp- en ontwikkelingstijd aanzienlijk zal verkorten, maar ook de massaproductie, planning en productieprocessen zal optimaliseren.
Om dit te bereiken heeft de Koreaanse groep gedeelde platforms nodig voor hardware (het geheel chassis-elektrische aandrijflijn-batterij) én software. Dit zal resulteren in de lancering van nieuwe modellen vanaf 2025, gebaseerd op twee nieuwe elektrische platforms eM en eS die gebruikmaken van het geïntegreerde modulaire architectuursysteem IMA.
Het eM-platform zal worden ontworpen voor voertuigen in alle gangbare segmenten en zal naar verwachting een 50% grotere actieradius bieden dan de huidige modellen (Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Ioniq 6, enzovoort) en zal ondersteuning kunnen bieden voor autonoom rijden op niveau 3 of hoger, alsook voor OTA-updates om de functionaliteit en efficiëntie van het voertuig tijdens de levensduur ervan voortdurend te verbeteren.
Het eS-platform zal de vorm aannemen van een "skateboard" dat wordt gebruikt voor Special Purpose Vehicles (SPV's) en zal een grote flexibiliteit bieden om zich aan te passen aan de zeer uiteenlopende en specifieke behoeften van de B2B-sector en bedrijven die actief zijn in de sectoren bezorging, logistiek en autodelen.
Geconnecteerde auto
Hyundai zet een grote stap voorwaarts qua geconnecteerde voertuigen met zijn zelf ontwikkelde ccOS voertuigbesturingssysteem. Het systeem zal de huidige klassieke gebieden kunnen beheren: aandrijving, opladen, veiligheid en bestuurdersassistentie. Maar het zal ook rekening houden met comfort, infotainment en OTA-updates. Het ccOS gebruikt kunstmatige intelligentie om zijn werking te verfijnen en aan te passen, en vertrouwt op NVIDIA Drive, een halfgeleider voor krachtige informatieverwerking. Hierdoor zal de technologie voor autonoom rijden tijdig op niveau 4 en 5 kunnen functioneren.
Mobiliteitsdiensten
Bovenal wil de Hyundai-groep (Hyundai-Kia-Genesis), net als andere constructeurs, zichzelf opnieuw uitvinden als aanbieder van mobiliteitsoplossingen en -diensten. Naast de verschillende "reismiddelen" zoals de hierboven vermelde AAM's, PBV's, robotaxi's, EV's, enzovoort, wil de Koreaanse groep mobiliteitsgerelateerde diensten integreren in zijn aanbod, zodat elke klant profiteert van een intelligent en adaptief ecosysteem dat wordt beheerd door het Global Software Center.
Dat laatste zal verschillende zaken kunnen beheren – het rijden, het opladen, de toegang tot de softwareomgeving voor werk en infotainment – maar zal ook advies kunnen geven, kunnen plannen en kunnen betalen voor nevendiensten zoals catering, winkelen, enzovoort. Om deze nieuwe softwaremobiliteitsstrategie te verwezenlijken zal de Hyundai-groep tegen 2030 18 biljoen won (zo’n 13,2 miljard euro) investeren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!