De huidige Ionity-laadpunten hebben een maximaal vermogen van 350 kW. Dit netwerk, dat wordt beheerd door een consortium van verschillende constructeurs (Audi, BMW, Ford, Hyundai, Mercedes, Porsche en Volkswagen), zal overschakelen op 400 kW dankzij nieuwe apparatuur van Alpitronic. Deze ultrasnelle laadpunten zouden zelfs nog dit jaar op nieuwe installaties moeten verschijnen.
Ze moeten Ionity in staat stellen om de concurrentie het hoofd te bieden, met name van Allego en Fastned, die op bepaalde punten al 400 kW aanbieden. Dit hogere maximale vermogen is nodig voor toekomstige elektrische modellen die in staat zijn om meer dan 350 kW aan gelijkstroom te verteren, terwijl het sneller laden garandeert voor modellen boven 175 kW. Momenteel is het maximum op de markt 270 kW (Audi e-tron GT en Porsche Taycan).
LEES OOK – De belangrijkste snellaadnetwerken voor EV's van België
Ionity wordt voornamelijk geïnstalleerd langs en in de buurt van snelwegen in Europa. Het netwerk bestaat momenteel uit 498 stations en nog eens 85 stations zijn in aanbouw. Het biedt al 2.440 oplaadpunten. In België zijn er 12 stations, elk met meerdere Combo CCS-aansluitingen. Ionity streeft ernaar om tegen 2025 7.000 oplaadpunten aan te bieden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!