De lage-emissiezone LEZ is vanaf morgen 1 februari 2017 van kracht in de binnenstad van Antwerpen. Belgische en Nederlandse bestuurders moeten niets anders doen dan nagaan of hun auto de stad in mag en hem officieel registreren. Camera’s zullen via nummerplaatherkenning controleren of het voertuig voldoet aan de vereiste Euronorm, dan wel of de vereiste vergoeding is betaald. Buitenlandse bestuurders uit een ander land dan Nederland moeten absoluut hun nummerplaat registreren voor ze Antwerpen inrijden, net zoals Belgen en Nederlanders met een auto waarvoor een vergoeding moet worden betaald om de LEZ in te mogen.
Gratis
Van 1 februari 2017 tot 31 december 2019 mogen benzine- en CNG-wagens die voldoen aan de Euro 1-norm (ingeschreven na 1 juli 1992) gratis rondrijden in Antwerpen. Diesels moeten Euro 4-conform zijn (eerste inschrijving na 1 januari 2006), of Euro 3 maar uitgerust met een roetfilter (vanaf 1 januari 2001) om zonder bijbetalen de stad in te mogen. Opgelet: Euro 3-voertuigen met roetfilter die geen subsidies hebben gekregen van het Vlaamse Gewest moeten zich absoluut registreren. Euro 3-diesels zonder roetfilter mogen enkel nog de stad in als ze eerst een vergoeding betalen. Hetzelfde geldt voor oldtimers van meer dan 40 jaar, die bovendien een verlaagd tarief genieten.
Betaling
Voor de categorieën die officieel geen toegangsrecht meer hebben, bestaat een gedoogmaatregel: zij mogen na aankoop van een LEZ-Dagpas de stad in, maar dan wel met een limiet van 8 tickets per jaar. Auto’s die zijn omgebouwd voor een bestuurder met een fysieke beperking, die zijn ingeschreven voor 1 februari en die een gehandicaptenkaart hebben, worden na registratie en controle vrijgesteld van deze vergoeding.
Tarieven
Euro 3-dieselwagens zonder partikelfilter (dus van na 1 januari 2001 maar voor 1 januari 2006) mogen Antwerpen enkel binnen nadat ze een vergoeding betalen. De prijs daarvoor is:
- 20 euro per dag
- 30 euro per week
- 45 euro per maand
- 100 euro per trimester
- 180 euro per semester
- 350 euro per jaar
Inwoners van de stad die een tegemoetkoming genieten in de gezondheidszorg en auto’s ouder dan 40 jaar genieten een gunsttarief en moeten de prijs betalen van de kortere periode (met andere woorden: ze betalen de dagprijs voor een weekticket, de weekprijs voor een maandticket enzovoort). Registreren en betalen kan enkel online (let wel: de verwerking van de gegevens kan tot 10 dagen duren).
Oldtimers
Eigenaars van een auto die niet voldoet aan de toegelaten normen maar die wel jonger is dan 40 jaar moeten een LEZ-Dagpas kopen voor 35 euro (geldig tot 6 uur de volgende ochtend), maar kunnen dat slechts 8 keer per jaar. Dit ticket kan op voorhand online worden gekocht, ofwel de dag zelf of een dag op voorhand in één van de parkeermeters in de rode zone. Dit ticket kan ook worden gebruikt voor wie de vergoeding is vergeten te betalen of voor wie niet geregistreerd is.
Verplichte registratie
Nederlanders en Belgen met een voertuig dat aan de toelatingsvereisten voldoet, hoeven zich niet te registreren. Dat moeten enkel de Euro 3-diesels met roetfilter die geen premie van de Vlaamse overheid kregen of Euro 3-diesels zonder filter, auto’s ouder dan 40 jaar, auto’s die worden gebruikt door personen met een beperking en voertuigen die niet in België of Nederland zijn ingeschreven.
Buitenlandse voertuigen
Buitenlanders moeten zich dus online registreren voor ze de Antwerpse binnenstad inrijden of op de dag zelf. Dat moet slechts één keer en de registratie blijft geldig tot 31 december 2019. Als hun auto wordt geweigerd omdat hij niet aan de normen voldoet, moeten ze een andere oplossing zoeken.
Boetes
Van 1 tot 28 februari 2017 geldt een tolerantieperiode (en zijn de LEZ-Dagtickets gratis) waarbij overtreders enkel een waarschuwingsbrief krijgen. Na 28 februari bedraagt de boete voor 2017 125 euro. Vanaf 2018 wordt dat 150 euro voor de eerste keer, 250 euro voor de tweede keer en 350 euro voor alle daaropvolgende keren binnen de 12 maand.
2020 en 2025
In 2020 worden de toegangscriteria strenger. Je zal je dan eventueel (opnieuw) moeten registreren om de vergoeding te betalen. Zo zullen Euro 4-diesels moeten betalen en zijn Euro 3-diesels of minder niet langer toegelaten. Benzine- en CNG-wagens met Euronorm 1 of minder mogen dan ook niet meer binnen. Voor auto’s die de normen niet meer halen, bestaat dan ook geen ‘afkoopmogelijkheid’ (via een LEZ-Dagpas, maximaal 8 keer per jaar) meer. De uitzonderingsmaatregel voor oldtimers ouder dan 40 jaar blijft wel van kracht. In 2025 worden de voorwaarden nog strenger: je betaalt dan een vergoeding voor Euro 5-diesels en Euro 4-diesels of minder mogen er niet meer in, net zoals benzine- of CNG-wagens die Euro 2 of lager zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!