Om de luchtkwaliteit te verbeteren, grijpen steeds meer steden naar een lage-emissiezone. En die worden steeds strenger, met de bedoeling om vervuilende wagens stapsgewijs buiten de stadsmuren te duwen. In Stockholm wordt dat proces versneld, want vice-burgemeester van Transport en Stedelijk Milieu Lars Stromgren wil alle verbrandingsmotoren uit het centrum van de Zweedse hoofdstad weren. En dat reeds vanaf 2025.
Lars Stromgren is lid van de Milieupartij (Miljöpartiet de gröna) en wil dringend iets doen aan de povere luchtkwaliteit van Stockholm, die ervoor zou zorgen dat "ouderen vroegtijdig sterven" en dat er "baby's worden geboren met longaandoeningen". Wat wordt tegengesproken door de Zweedse transportfederatie, die beweert dat de uitstoot in de Zweedse hoofdstad "sinds 2010 met 34% gedaald is".
Van Lage-emissiezone naar Geen-emissiezone
Als Stromgren zijn plannen daadwerkelijk kan realiseren, dan zouden alle auto's die benzine of diesel tanken (inclusief plug-inhybride modellen) vanaf 1 januari 2025 buiten de Milieuzone van Stockholm gehouden worden. En die Milieuzone zou daarna stelselgewijs uitgebreid worden, zodat automobilisten moeten rekening houden met een steeds grotere Geen-emissiezone.
Nu voorziet de Milieupartij van Lars Stromgren wel uitzonderingen voor hulpverleners en professionelen. Zo hoeven brandweer-, politie- en ziekenwagens geen elektrische auto's te zijn. Ook de wagens die gebruikt worden door en voor mindervaliden ontsnappen de EV-dans. Bestelwagens mogen Stockholm wel binnen, maar enkel als ze over een plug-inhybride aandrijflijn beschikken.
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!