Europarlementariër Karima Delli (Europe Écologie Les Verts), voorzitster van de commissie Transport en Toerisme in het Europees parlement, wil de verschillende verkeersregels die momenteel in Europa gelden, op elkaar afstemmen. En die uniformering wil de Française gebruiken om een aantal nieuwe verkeersregels in te voeren.
Het opmerkelijkste idee van het door Karima Delli ingediende wetsvoorstel is de introductie van een speciaal rijbewijs voor voertuigen die meer dan 1,8 ton wegen, bedoeld om de verkoop van SUV's te ontmoedigen. Maar haar plannen gaan verder:
Maximum 90 km/u voor beginnende bestuurders
Beginnende bestuurders zouden niet sneller dan 90 km/u mogen rijden, volgens het nieuwe wetsvoorstel. Want hoe sneller je rijdt, hoe hoger de kans op een verkeersongeval en hoe hoger de kans op een ernstige blessure.
Maximum 130 km/u in de hele Europese Unie
Elk EU-land gebruikt andere maximumsnelheden, daarom pleit het nieuwe wetsvoorstel voor een absoluut maximum van 130 km/u in de hele Europese Unie. Benieuwd wat de Duitsers daarvan vinden, die er tot dusver telkens in slaagden om de ongelimiteerde secties van de Autobahn te beschermen.
Nultolerantie voor alcoholgebruik achter het stuur
Ook de limieten voor alcoholgebruik verschillen sterk van land tot land, een algemene EU-ban op de combinatie van drinken en rijden zou tenminste duidelijkheid scheppen. En het aantal met dronkenschap gerelateerde verkeersongevallen kunnen terugdringen, want uiteraard een goede zaak zou zijn.
Regelmatige rijbewijsproeven voor 60-plussers
Met het stijgen van de leeftijd, dalen de natuurlijke reflexen. Bovendien verandert het verkeer zo snel, dat je niet alles met ervaring kan oplossen. Daarom pleit het nieuwe wetsvoorstel voor regelmatige herkeuringen voor 60-plussers, die zo moeten bewijzen dat ze hun rijbewijs nog waard zijn.
Bron: De Telegraaf // Foto: nieuwe VW Tiguan (2024)
.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!