Daarbij werden 12.000 respondenten bevraagd, onder wie 1.000 Belgen. Het resultaat sluit erg goed aan bij de bedenkingen van Chris Tampère. Zo vindt 88 procent van de bevraagden dat de openbare weg een sociale plek is die interactie vereist. Autonoom rijdende auto’s zullen dus duidelijk moeten maken dat ze kunnen ‘onderhandelen’ in deze ruimte. Maar daar gelooft het publiek niet in. Volgens 60 procent van de ondervraagden zullen machines er niet in slagen om correct te interageren met mensen, al geeft 53 procent ook toe dat ze onvoldoende kennis hebben over de autonome auto.
Veel vraagtekens nog dus, waardoor 54 procent van de Belgen denkt zich niet op zijn gemak te zullen voelen in een autonome auto, en bijna evenveel landgenoten (53 procent) geven toe zich evenmin op hun ongemak te voelen indien ze een autonoom voertuig in het verkeer zouden kruisen. Anderzijds is er ook al 20 procent die aangeeft zich wél op zijn gemak te voelen bij het idee van een autonome auto, maar de antwoorden geven aan dat die respondenten sowieso openstaan voor technologie en de weg minder als een sociale omgeving zien – de mensen die het minste problemen hebben met het gebruik van een autonome auto, zijn ook het minst geneigd om de weg te delen. Slechts 34 procent van de bevraagde Belgen – in andere landen gaat het om 44 procent – gelooft dat de autonoom rijdende auto een oplossing zou bieden om het aantal verkeersdoden terug te dringen. 60 procent heeft zijn twijfels over de elektronische beveiliging (datagegevens) van de auto.
Volgens de Belgen (70 procent) is de autonoom rijdende auto vooral op zijn plaats op snelwegen. Ze vinden ook dat autonoom rijden in de eerste plaats nuttig kan zijn voor bepaalde groepen, zoals mensen met een beperking (58 procent) of zien een nuttige toepassing in het openbaar vervoer (35 procent). Verder vindt een meerderheid van de bevraagde Belgen (81 procent) dat een autonome auto nog altijd een stuur moet hebben, en is 67 procent van mening dat voetgangers moeten worden gewaarschuwd. Opnieuw een duidelijk teken dat er nog niet veel vertrouwen is... Nog een opvallend resultaat: hoewel autonoom rijden het mogelijk zou maken om andere activiteiten te doen in de auto, geeft 79 procent van de ondervraagden aan dat ze de weg in de gaten zouden blijven houden. Slechts 28 procent stelt dat ze iets anders zouden doen. Daarvan zegt 41 procent dat ze berichten zouden sturen, 28 procent zou online surfen, 24 procent zou mails sturen, 17 procent zou slapen en 13 procent zou een film bekijken. Maar de omschakeling zal dus nog tijd vergen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!