Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Parijs stemt voor een hoger parkeertarief voor SUV's - UPDATE

Geschreven door Klaas Janssens op 05-02-2024

Het stadsbestuur van Parijs wil SUV's uit de binnenstad weren en probeert dat via een speciaal parkeertarief. In een referendum op zondag 4 februari 2024 stemde 54,4% van de bevolking voor een verhoging van de prijzen.

UPDATE 4/02/2024

De bevolking van Parijs stemde voor het voorstel van het stadsbestuur. Tijdens het op 4 fabruari 2024 gehouden referendum ging 54,4% akkoord met een verhoogd parkeertarief voor grote SUV's: tot 18 euro per uur.

"Plus ou moins de SUV à Paris?" Wie momenteel door de straten van de Franse hoofdstad kuiert, kan moeilijk naast de talrijke posters kijken. Het is een initiatief van het stadsbestuurder, dat de bevolking vraagt om op 4 februari 2024 te stemmen over de invoering van een "specifiek parkeertarief voor zware, logge en vervuilende privéwagens".

Krijgt burgemeester Anne Hildalgo haar zin, dan wordt een parkeerbiljet voor SUV's drie keer zo duur dan dat van een gewone auto. Dan hebben we het over 18 euro per uur voor het stadscentrum en 12 euro per uur voor de buitenste arrondissementen. Het achterliggende idee: de mensen aanmoedigen om zich een milieuvriendelijke wagen aan te schaffen of regelmatiger het openbare vervoer te gebruiken. 

Nu hoeven de Parijzenaars weinig te vrezen, want het stadsbestuur maakt een uitzondering voor zijn inwoners. De SUV-maatregel richt zich vooral op bezoekers van de lichtstad.

Autobesitas

De jongste vier jaar zou het aantal SUV's met 60% toegenomen zijn. Vandaag vertegenwoordigen ze ongeveer 15% van de ongeveer 1,15 miljoen privéwagens die in Parijs geparkeerd staan. Terwijl de wagens groter en breder worden, neemt de beschikbare ruimte af. Volgens het stadsbestuurder past de helft van de auto's niet langer in een reguliere parkeerplaats. De Franse hoofdstad zet bovendien in op fietsverkeer, waardoor de reeds smalle straten nog smaller worden. 

Het is niet helemaal duidelijk welke wagens Parijs precies bedoelt met die "zware, logge en vervuilende privéwagens". Moeten compacte SUV-modellen ook extra betalen? En wat met elektrische SUV's? Maar dat de stemming een impact zal hebben, staat buiten kijf. In april 2023 bezegelde het stadsbestuur het lot van deelsteps reeds na een stemming bij de bevolking.

Naast Parijs zouden ook andere Franse steden, zoals Bordeaux en Lyon, over een vergelijkbare maatregel debatteren.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten