Er zijn twee parameters waarop je moet letten wanneer je een elektrische auto koopt die niet alleen gebruikt zal worden voor korte ritten rond de kerktoren: de actieradius (hoe ver geraak ik op een batterijlading?) en de oplaadcapaciteit (hoe snel kan ik die batterijlading weer optrekken?). Wie zijn elektrische wagen niet alleen gebruikt voor flinke pendelritten, maar er ook mee op vakantie wil gaan, rekent best op een accupakket van ongeveer 70 kWH en op een gelijkstroomlader van minstens 125 kW. Anders wordt het moeilijk om langer dan twee uur op de snelweg te rijden vooraleer je een laadstation moet opzoeken en 45 minuten of langer moet wachten vooraleer je reis te kunnen verderzetten.
Elektrische auto's hebben een hekel aan hogere kruissnelheden. Dan stijgt het stroomverbruik en daalt de autonomie. Onze Duitse collega's van AutoBild namen de proef op de som en onderzochten de actieradius van 12 elektrische auto's aan een kruissnelheid van 130 km/u. De met een batterijpakket van 107,8 kWh gezegende Mercedes EQS geraakt het verst, maar dankzij zijn tweetrapsversnellingsbak voelt vooral de Porsche Taycan zich uitstekend in zijn sas op de snelweg.
Autonomie aan 130 km/u: de testresultaten
Testmodel |
Rijbereik aan 130 km/u (km) |
Batterijcapaciteit (kWh) |
DC-laadsnelheid (kW) |
Mercedes EQS 580 4Matic |
444 |
107,8 |
200 |
BMW iX xDrive50 |
434 |
105,2 |
200 |
Audi RS e-tron GT |
367 |
86,5 |
155 |
Ford Mustang Mach-E AWD |
367 |
88 |
150 |
Porsche Taycan 4S |
352 |
83,7 |
262 |
Volkswagen ID.4 GTX |
332 |
77 |
125 |
Skoda Enyaq iV 80 |
316 |
77 |
125 |
Kia EV6 AWD |
305 |
77,4 |
250 |
Hyundai Ioniq 5 AWD |
290 |
72,6 |
232 |
Kia e-Soul |
280 |
64 |
77 |
Mercedes EQV |
273 |
90 |
110 |
Opel Zafira e-Life |
250 |
68 |
99 |
Bron: AutoBild
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!