Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Welke online-routeplanner gebruiken om je reis te plannen?

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-06-2017

We hebben 6 navigatiewebsites getest en vergeleken om reizen door Europa te plannen: Google Maps, Mappy, TomTom, ViaMichelin en Waze. Dit zijn onze conclusies.

Een gps is een handig toestel. Maar voor lange trajecten naar een bestemming die je misschien nauwelijks kent, is het geen overbodige luxe om op voorhand eens de hele route te bekijken. En omdat je moeilijk alle wegenkaarten van Europa in huis kan halen, is het internet een hulpmiddel van formaat. Wij hebben 6 online-routeplanner grondig vergeleken: Google Maps, Here WeGo, Mappy, TomTom, ViaMichelin en Waze. We hebben hun werking getest voor de volgende trajecten, zonder specifieke instellingen (dus met de basisinstellingen), telkens van stadscentrum tot stadscentrum: De Panne-Vielsalm, Hasselt-Charleroi, Nijvel-Antwerpen, Brussel-Parijs (Frankrijk), Gent-Firenze (Italië), Luik-Lissabon (Portugal), Namen-Malmö (Zweden), Mechelen-Stuttgart (Duitsland), Bergen-Londen (Verenigd Koninkrijk) en Kortrijk-Innsbruck (Oostenrijk).

Het klassement:

Klassement

Site

Sterkste punt

Zwakste punt

1.

ViaMichelin

Volledig

Drukke pagina

2.

Mappy

Samenvatting van het traject

Weinig verschillende routes

3.

Google Maps

Street View

Geen budgetinfo

3.

TomTom

Altijd 3 routes

Geen info over wegentol

4.

Here WeGo

Alternatieven voor auto

1 route voor auto

5.

Waze

Verkeer en controles in real-time

Routes niet berekend

 

Wij vonden ViaMichelin het meest overtuigend. Het biedt doorgaans meer verschillende routes en geeft een realistische gemiddelde reistijd, brandstofbudget en tol- en vignettarieven. ViaMichelin gaf ook de meeste informatie over snelheidscontroles, snelheidsbeperkingen en de potentiële gevaren op de route-omschrijving. Mappy is minder volledig dan ViaMichelin. Het biedt minder routes aan maar geeft wel de prijs van de tolwegen – al kan het niet het onderscheid maken tussen een vignet en een tolpoort – en geeft in real-time de snelheidscontroles en het verkeer weer. Google Maps heeft als voordeel dat het ons in het hart van onze route kan neerplanten met Google Street View, in landen waar dat is toegelaten. De berekende trajecten zijn gevarieerd, met zicht op wegenwerken. TomTom doet even goed als Google Maps en stelt ook 3 routes voor. Je kan de gekozen route uiteraard naar je TomTom-navigatiesysteem sturen. Maar over wegentol is niets te vinden. Here WeGo beperkt zich tot één enkele route met de auto, maar biedt wel een rijker alternatief aanbod, heel wat ‘points of interest’ wanneer je inzoomt op de kaart en een aangenaam beeld. Waze ten slotte stelde teleur. Het kon bepaalde trajecten zelfs niet berekenen. Je kan het verkeer en vaste en mobiele flitsers in real-time volgen, maar enkel op de kaart en niet op de route-omschrijving.

Opties

Qua opties is alweer ViaMichelin onbetwistbaar het meest volledig. Zo kan je de rustplekken, parkings, tankstations, restaurants, hotels en toeristische sites langs je route laten weergeven. Je kan ook kiezen uit verschillende berekeningswijzen: aangeraden, snelst, kortst, met bezienswaardigheden en zuinigst. Je kan je route nog verder verfijnen via andere opties om bijvoorbeeld snelwegen, tolwegen, vignetwegen of ferry’s te vermijden. En je kan etappes toevoegen. Mappy biedt een meer beperkte keuze: snelst of kortst en met of zonder tol. Het kan ook parkings, hotels en tankstations aangeven, maar doet dat op de hele kaart en niet enkel langs de route. Voor een realistische brandstofkost gebruiken ViaMichelin en Mappy verschillende voertuig- en verbruiksprofielen.

Met Google Maps kan je snelwegen, tolwegen en ferry’s vermijden. Je kan etappes toevoegen en de route aanpassen met je muis op de kaart. Het is ook de enige site die standaard een alternatief met het openbaar vervoer aanbiedt. Maar buiten de spitsuren moet je het soms wel dwingen om de weg te nemen, want anders geeft het enkel spoorverbindingen aan. Voor details en goede adressen biedt Google Maps uiteraard de meeste informatie. Het is dus erg nuttig om specifieke plekken te vinden. TomTom biedt maar weinig opties, met uitzondering van één grappig detail: de route “avontuurlijk parcours” om doorsteekbaantjes te nemen. Maar dan mag de route niet langer worden dan 1.000 kilometer. Ook voor Here zijn er weinig opties. Waze ten slotte toont dat zijn roeping in de eerste plaats ligt in het weergeven van verkeersproblemen en controles op de kaart.

Problemen in de stad

Geen enkele van de sites wist te overtuigen voor wat verkeersbeperkingen in de stad betreft, vooral dan voor de lage-emissiezones. De enige uitzondering is de Congestion Charge van Londen, die wordt herkend door ViaMichelin en Google Maps. ViaMichelin en Mappy geven beperkingen soms aan met een logo (Michelin) of met de melding dat je moet parkeren en te voet verdergaan (Mappy). Google Maps geeft niet enkel de toegangsbeperkingen aan, maar het is ook de enige om de uren daarvan (in Firenze) te vermelden. Maar geen enkele van de sites was op de hoogte van de LEZ in Antwerpen, de ZCR in Parijs of de Umweltzone in Stuttgart. Daar zit dus een groot hiaat qua informatie. Het is dus verstandig om eventuele beperkingen van je bestemming na te gaan, bijvoorbeeld bij je hoteluitbater, de plaatselijke overheden of via onze Adviespagina’s. Verder stelde geen enkel systeem spontaan een route zonder ferry voor naar Malmö (via de brug in Denemarken).

De geteste trajecten

We hebben een overzicht gemaakt van de routes die we hebben getest en van onze vaststellingen.

De Panne – Vielsalm

ViaMichelin

Google Maps

Mappy

Waze

TomTom

Here WeGo

Aantal routes

3

2

1

3

3

1

Tol

-

-

-

-

-

-

Toegangsbeperkingen

-

-

-

-

-

-

Opmerkingen

-

-

-

-

-

-

Nijvel – Antwerpen

ViaMichelin

Google Maps

Mappy

Waze

TomTom

Here WeGo

Aantal routes

3

2

2

3

3

1

Tol

-

-

-

-

-

-

Toegangsbeperkingen

LEZ niet aangegeven.

LEZ niet aangegeven.

LEZ niet aangegeven.

LEZ niet aangegeven.

LEZ niet aangegeven.

LEZ niet aangegeven.

Opmerkingen

Voetgangerszone niet duidelijk aangegeven.

Stopt begeleiding voor voetgangerszone.

Geeft aan dat je parking moet zoeken voor je verder gaat in voetgangerszone.

-

Geen duidelijke aanduiding van de voetganerszone. Geen aanduiding van de voetganerszone.

Hasselt – Charleroi

ViaMichelin

Google Maps

Mappy

Waze

TomTom

Here WeGo

Aantal routes

2

3

1

3

3

1

Tol

-

-

-

-

-

-

Toegangsbeperkingen

-

-

-

-

-

-

Opmerkingen

-

-

-

Raadt een route via de Ring rond Brussel aan!

Raadt een route via de Ring rond Brussel aan!

-

Brussel – Parijs

ViaMichelin

Google Maps

Mappy

Waze

TomTom

Here WeGo

Aantal routes

2

3

1

3

3

1

Tol

Ja, met tarieven.

Ja, zonder tarieven.

Ja, met tarieven.

Ja, met tarieven.

Neen.

Neen.

Toegangsbeperkingen

Geen info over Crit’Air-vignet.

Geen info over Crit’Air-vignet.

Geen info over Crit’Air-vignet.

Geen info over Crit’Air-vignet.

Geen info over Crit’Air-vignet.

Geen info over Crit’Air-vignet.

Opmerkingen

Raadt aan om elke 2 uur te pauzeren.

-

-

Traag tijdens onze test.

- -

Gent – Firenze

ViaMichelin

Google Maps

Mappy

Waze

TomTom

Here WeGo

Aantal routes

2

1

1

Kon geen route berekenen tijdens onze test.

3

1

Tol

Ja, met tolprijzen en vignetprijzen (Zwitserland en Oostenrijk, naargelang de route).

Ja, zonder tarieven.

Ja, met tarieven. Geeft voor Zwitserland tol aan in plaats van vignet.

-

Neen.

Neen.

Toegangsbeperkingen

Ja, met logo op route-omschrijving.

Ja, met inbegrip van de tijdsbeperkingen.

Ja. Zegt dat je te voet verder moet.

-

Neen.

Neen.

Opmerkingen

Raadt aan om elke 2 uur te pauzeren.

-

-

-

- -

Luik – Lissabon

ViaMichelin

Google Maps

Mappy

Waze

TomTom

Here WeGo

Aantal routes

1

1

1

Kon geen route berekenen tijdens onze test.

3

1

Tol

Ja, met tarieven. Geen melding van tolbetaling per camera of elektronisch bakje in Portugal.

Ja, zonder tarieven.

Ja, met tarieven in Frankrijk en Spanje. Zonder tarieven in Portugal. Geen melding van tolbetaling per camera of elektronisch bakje in Portugal.

-

Neen.

Neen.

Toegangsbeperkingen

Ja, met logo op route-omschrijving.

Neen.

Geeft aan dat je moet parkeren en te voet verder gaan.

-

Neen.

Neen.

Opmerkingen

Raadt aan om elke 2 uur te pauzeren.

-

-

-

- -

Namen – Malmö

ViaMichelin

Google Maps

Mappy

Waze

TomTom

Here WeGo

Aantal routes

1 (met ferry)

1 (met ferry)

1 (met ferry)

Kon geen route berekenen tijdens onze test.

3 (met ferry)

1 (met ferry)

Tol

Ja, met tarieven (maar niet die van de ferry).

Ja, zonder tarieven.

Ja, zonder tarieven.

-

Neen.

 Neen.

Toegangsbeperkingen

-

-

-

 -

-

 -

Opmerkingen

Raadt aan om elke 2 uur te pauzeren.

Geeft aan hoe lang de oversteek duurt.

-

-

-  

Geeft aan hoe lang de oversteek duurt.

Mechelen – Stuttgart

ViaMichelin

Google Maps

Mappy

Waze

TomTom

Here WeGo

Aantal routes

2

1

1

3

3

1

Tol

-

-

-

-

-

-

Toegangsbeperkingen

Neen.

Neen.

Neen.

Neen.

Neen.

Neen.

Opmerkingen

Raadt aan om elke 2 uur te pauzeren.

-

-

-

- -

Bergen – Londen

ViaMichelin

Google Maps

Mappy

Waze

TomTom

Here WeGo

Aantal routes

2 (via tunnel)

1 (via tunnel)

2 (via tunnel en via ferry)

Kon geen route berekenen tijdens onze test.

2 (via tunnel en via ferry)

1 (via tunnel)

Tol

Congestion Charge aangegeven als 'vignet', met prijzen in euro.

Geen prijsindicatie voor Eurotunnel.

Ja, zonder tarieven. Geeft aan waar je in Congestion Charge-zone binnen- en buitenrijdt.

Geen prijsindicatie voor Eurotunnel.

Neen.

Geen prijsindicatie voor Eurotunnel of ferry.

-

Neen.

Geen prijsindicatie voor Eurotunnel of ferry.

 

Neen.

Geen prijsindicatie voor Eurotunnel of ferry.

Toegangsbeperkingen

Ja (Congestion Charge).

Ja (Congestion Charge).

Neen.

-

 Neen.  Neen.

Opmerkingen

Raadt aan om elke 2 uur te pauzeren.

Geeft niet aan hoe lang de oversteek duurt.

Geeft aan hoe lang de oversteek duurt.

Geeft niet aan hoe lang de oversteek duurt.

-

Geeft niet aan hoe lang de oversteek duurt.

 

Geeft aan hoe lang de oversteek duurt.

Kortrijk – Innsbruck

ViaMichelin

Google Maps

Mappy

Waze

TomTom

Here WeGo

Aantal routes

2

1

1

Kon geen route berekenen tijdens onze test.

3

1

Tol

Ja, met Oostenrijkse vignetprijs voor 10 dagen.

Ja, zonder tarieven.

Ja, met tarief, maar zonder aan te geven dat het om een vignet gaat.

-

Neen.

Neen.

Toegangsbeperkingen

-

-

-

-

-

-

Opmerkingen

Raadt aan om elke 2 uur te pauzeren.

 -

-

-

- -
Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten