Onlangs raakte bekend dat het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid ervoor pleit om de maximumsnelheid in de bebouwde kom te verlagen van 50 tot 30 km/u. Een voorstel dat trouwens eerder al werd geopperd door de partijen Vooruit en Groen. Je kunt je echter afvragen of dat wel zinvol is, want een gedragsmeting uitgevoerd door het VIAS Institute toont aan dat de bestaande Zones 30 in ons land nauwelijks gerespecteerd worden.
Hoewel het aandeel automobilisten die de maximumsnelheid van 30 km/u niet naleven, daalt (het ligt voor het eerst onder de 90%), blijf het met 78% behoorlijk hoog. De gemiddelde reële snelheid in Belgische Zones 30 bedraagt volgens de studie 38 km/u. 15% rijdt er zelfs meer dan 47 km/u. Kwade wil, of een bewijs dat de Zones 30 niet altijd even goed aangegeven worden of onoordeelkundig ingericht zijn?
Verschillen per gewest
Zoals gewoonlijk zijn er echter duidelijke verschillen tussen de gewesten: in Brussel, waar nochtans op het grootste deel van het grondgebied een maximumsnelheid van 30 km/u geldt, wordt gemiddeld 33 km/u gereden, terwijl dat in Vlaanderen 38 km/u is en in Wallonië... 42 km/u. Het percentage automobilisten dat te snel rijdt in een Zone 30, bedraagt respectievelijk 64, 79 en 84%, goed voor een Belgisch gemiddelde van 78%. Ook op plaatsen waar je 50 mag, ligt het percentage overtreders veel hoger in Wallonië (68%) dan in de rest van het land (42% in Vlaanderen, 29% in Brussel en 51% in heel België).
Bij de andere maximumsnelheden zijn de verschillen minder uitgesproken. Andere opvallende resultaten uit de studie is dat op wegen waar je 90 km/u mag, 1% van de automobilisten minstens 47 km/u te snel rijdt en dus automatisch voor de rechtbank zou moeten verschijnen wanneer ze zouden worden betrapt. Uitschieters waren een automobilist die 169 km/u reed waar de maximumsnelheid 50 km/u bedroeg en een andere die 247 km/u reed op een snelweg.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!