Tesla wil niet alleen baas blijven op de markt van elektrische auto's, maar wil ook de voorsprong van het Supercharger-netwerk bestendigen. En daarvoor moeten de nieuwe V4-laadstations zorgen. Die combineren een aangepast design met een langere kabel, waardoor elektrische auto's van concurrerende merken er makkelijker kunnen laden. Bij Tesla-modellen zit de laadpoort immers links achteraan, wat niet altijd gezegd kan worden van de EV's van andere constructeurs.
LEES OOK – Tesla-laaddata zorgen voor interessante inzichten
De V4-generatie van de Supercharger zou een spanning tot 1.000 volt en een stroomsterkte van 614 ampère aankunnen (input), waardoor je in theorie tot 600 kW kan laden. Maar de laadsnelheid van de 16 in het Nederlandse Harderwijk geopende Superchargers V4 zou momenteel 250 kW bedragen (output), zoals dat ook het geval is bij de V3's. Maar het ampèrage ligt wel wat hoger, wat alweer gunstig is voor de elektrische auto's van andere merken – die met een 800-voltarchitectuur.
First V4 Supercharger stalls now open in Harderwijk ????????!
— Tesla Charging (@TeslaCharging) March 15, 2023
Stalls are equipped with a longer cable, providing easy access for all EVs. pic.twitter.com/TnY3dBoyhP
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!