Vlaanderen heeft zichzelf als doel gesteld om tegen 2025 35.000 publieke laadpunten te hebben voor stekkerwagens (plug-inhybride en batterij-elektrisch). Eind 2022 werden er nog subsidies aan bijna 11.000 extra laadpunten om aan dat aantal te komen, maar ook na 2025 zal het aantal EV's blijven toenemen en zullen er dus meer laadpalen nodig zijn. Volgens Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld) moet er daarom gekeken worden of het mogelijk is om bestaande lantaarnpalen, die natuurlijk al stroom hebben, te voorzien van een aansluiting voor elektrische wagens.
Handig in de stad
Dit zou vooral een meerwaarde kunnen betekenen in stadscentra, waar het moeilijk is om extra laadpalen te plaatsen en waar niet iedereen een eigen garage of oprit heeft om thuis te kunnen laden. Het is een aanpak die al in steden als Londen of Los Angeles wordt toegepast.
Het nadeel aan deze aanpak is dat de meeste lantaarnpalen niet evenveel stroom kunnen leveren als een typische laadpaal, die meestal tussen de 7,4 en de 22 kW aan laadvermogen hebben. Het zou eerder vergelijkbaar zijn met wat een gewoon stopcontact levert, zo'n 2 kW, ofwel genoeg voor ongeveer 10 km rijbereik per uur aan de stekker.
Vaker in de stekker?
Volgens Keulen geen probleem omdat de meeste mensen maar zo'n 40 km per dag rijden van en naar het werk. Dat betekent wel dat heel wat mensen ook echt elke dag hun auto zullen moeten aansluiten om voldoende rijbereik in de batterij te houden, in plaats van een keer per week een nachtje aan de gewone laadpaal te staan voor een volle batterij.
Partijgenoot van Keulen en Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters vindt het in ieder geval geen slecht idee. "We juichen elk creatief voorstel toe dat kan leiden tot nog meer laadpunten. We nemen dan ook het voorstel van Marino Keulen op en zullen kijken hoe we dit verder kunnen uitwerken."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!