Herbert Diess, de algemene directeur van Volkswagen, kon tijdens een vakantietrip zelf de diensten uittesten van het snellaadnetwerk Ionity en heeft klaar en duidelijk uiting gegeven aan zijn frustratie over zijn ervaringen. Een lelijke smet op het blazoen van het netwerk, dat is opgericht door BMW, Daimler, Ford en… Volkswagen.
Allesbehalve premium
Onderweg naar zijn vakantiebestemming hield Diess halt bij een van de 4 Ionity-stations van de Brennerpas in Oostenrijk. Eerste tegenvaller: van de 4 aanwezige laadpalen werkte er 1 niet en waren de andere drie in gebruik. Daarom besliste de VW-baas om met zijn Volkswagen ID.3 door te rijden naar het Ionity-station van Trento in Italië. Wat hij daar aantrof, wist hem duidelijk niet op te vrolijken, en daar heeft hij ruchtbaarheid aan gegeven op Linkedin: “Geen toiletten, geen café, een laadpaal buiten dienst/in panne, wat een triestige vaststelling. Dit was allesbehalve een premium-oplaadervaring, IONITY!”
Niet de eerste keer
Deze ‘mediatieke’ uitlating die het imago van Ionity geen deugd doet is trouwens niet de eerste van een leidinggevende uit de Volkswagengroep. Zoals onze collega’s van Bloomberg opmerken, kondigde Audi-baas Markus Duesmann eerder al aan zijn eigen oplaadnetwerk te zullen oprichten omdat de diensten van Ionity niet op het niveau waren van de standing van zijn merk, vooral dan qua klantenbeleving tijdens het opladen. VW-marketingverantwoordelijke Silke Bagschick van haar kant had zich al negatief uitgelaten over de te hoge tarieven van Ionity.
Het geeft aan hoe belangrijk het is voor de VW-groep, die zwaar inzet op de elektrificatie van zijn gamma’s, om te kunnen beschikken over een performant en betrouwbaar oplaadnetwerk dat kwaliteitsvolle diensten biedt. Het lijkt er sterk op dat dit niet steeds het geval is met Ionity. Maar is het wel verstandig om zichzelf daarom zo in de voet te schieten?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!