Traxio, de federatie van autoverkopers en -herstellers, heeft berekend dat "439.752 Waalse auto's binnen 2,5 jaar verbannen zullen worden uit Wallonië", ofwel 24% van het huidige wagenpark. Dat is het gevolg van de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) in heel Wallonië op 1 januari 2025. Auto's met Euronorm 3 of lager zullen vanaf dan niet meer mogen rijden in Wallonië, of toch niet meer dan 3.000 km per jaar. In 2026 worden de beperkingen uitgebreid tot Euro 4. Waalse automobilisten mioeten dus voor deze deadlines hun oude wagen wegdoen of inruilen voor een nieuwer model. Deze LEZ heeft natuurlijk ook een impact op Brusselaars en Vlamingen met een oldtimer die de taalgrens willen oversteken, net als buitenlandse bezoekers met een oudere auto.
Waals wagenpark eind 2022 |
Aantal |
% |
EURO 3 en ouder |
106.273 |
5,8% |
EURO 4 |
333.478 |
18,2% |
EURO 5 |
518.541 |
28,3% |
EURO 6 |
874.007 |
47,7% |
Uitzondering
Er is echter een uitzondering voorzien in de wettekst. Daarin wordt er verwezen naar een "milieuprestatie" die het mogelijk zou maken om langer op de Waalse wegen te mogen rijden. Traxio stelt zich vragen over wat dit precies inhoudt, vooral met betrekking tot eigenaars van oldtimers om met hun wagen te mogen blijven rijden met zo weinig mogelijk beperkingen (en dus meer dan 3.000 km per jaar).
Er is sprake van het reinigen, onderhouden en optimaal afstellen van verbrandingsmotoren om hun emissies te beperken. Het netwerk van garages zou instemmen met deze 'reiniging', waarbij het naleven van de milieunormen op de Car-pass vermeld zou kunnen worden. Maar daarvoor zijn er specifieke normen en emissieniveaus nodig, die vastgelegd moeten worden door de Waalse overheid. Die laatste heeft echter nog steeds geen uitvoeringsbesluit opgemaakt voor de implementatie van de LEZ in 2025.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!