Wat oplaadmogelijkheden voor elektrische voertuigen betreft, hinkt Wallonië nog een beetje achterop ten opzichte van Vlaanderen. Maar het Waalse gewest plant een inhaalbeweging. Met uitzondering van de gemeenten Blegny in de provincie Luik en Ellezelles in Henegouwen, die zich (voorlopig) niet hebben aangesloten bij het Waalse plan, zullen er in vrijwel elke gemeente in Wallonië laadpunten komen die door het gewest worden gefinancierd.
Het pakket van 15 miljoen euro zal het mogelijk maken om tegen 2026 2.448 oplaadpunten te installeren, beheerd door privéoperatoren. Het gaat om laadpunten van 22 kW (maximaal 11 kW als er twee auto's tegelijk opladen). Betaling zal gebeuren via een QR-code, een sms of via een app. De prijs hangt af van de exploitant, en er zal een toeslag worden aangerekend aan wie zijn auto niet verplaatst wanneer de batterij vol is.
Ongelijke verspreiding
Het netwerk zal echter niet overal even dicht zijn in de 260 betrokken gemeenten. Dit zal afhangen van het huidige aanbod, van het bevolkingsaantal en van de aanwezigheid van treinstations en openbare, commerciële, sportieve of culturele diensten. Zo zal volgens de gepubliceerde kaart de dichtheid in Vresse-sur-Semois (Namen), waar 10 laadpunten gepland zijn, 3.992 laadpunten per 1.000 inwoners bedragen, tegenover 0,18 per 1.000 inwoners voor de twee laadpunten die gepland zijn in het Waals-Brabantse Rebecq. Genappe (eveneens in de provincie Waals-Brabant) maakt wel deel uit van het plan, maar krijgt geen laadpunten. In Charleroi worden 185 laadpunten geïnstalleerd, in Luik 97, in Namen 52 en in Bergen 39. In 2024 wordt gestart met de installaties.
In Brussel is dan weer een nieuwe aanbesteding uitgeschreven voor 1.400 laadpunten, boven op de 3.300 die er al geïnstalleerd zijn. Uiteindelijk hoopt het Brussels gewest 22.000 laadpunten te hebben tegen 2035.
Foto van een laadpaal... in Vlaanderen ter illustratie
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!